• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
3 minutter lesetid

NAF sjekker trafikksikkerheten

Espen Johansen, Ernst Dahle, Bjørn Erik Hjerpbakk, Torstein Hatten, Arne Kummermo, Christian Jorge Leknes, Desire Larsson, Trond Skaret, Gabriel NN, Ina Øren, Marianne Stumpf, Junlianne Hjerpbakk, Stina Karlsen, Leah Nilsen, Adele Nilsen (delvis skjult) og Aleksander Nilsen.
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 14 september, 2021 08:48
Oppdatert: 14 september, 2021 08:48
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Sist lørdag hadde NAF sin aksjon skolevei. I Hemnes ble aksjonen utsatt noen dager, men de fant en vei som de ikke ville kalle trygg.

Høstværet har inntatt landsdelen, det er både vått og hustrig. Som bilist ser veien grei ut, om enn noe smal. Straks verre er det for de myke trafikantene.

Det er Espen Johansen som har tipset NAF om veien. Han er nyinnflyttet småbarnsfar, og synes ikke at trafikksikkerheten for de små er godt løst. Han står og prater med nabo Trond Skaret.

– Jeg var leder for teknisk utvalg på 80-tallet, da sto lys i Svartmarka høyt på prioritetslista, men vant aldri helt opp. Etter hvert så forsvant det bare ut. I 2007 skrev mitt barnebarn til daværende ordfører Kjell-Idar Juvik, og fikk svar at dette skulle de se på. I 2021 er veien like farlig som på 80-tallet, det er på tide at noe blir gjort, sier Skaret.

Styreleder i NAF Helgeland, Ernst Dahle, forteller at han har tatt en kjøretur nedover Baklandsveien for å sjekke forholdene. Han synes det så veldig skummelt ut, og fant en svært smal og svingete vei.

– Veien rustes nå opp med ny asfalt og autovern, blir den mer trafikksikker da?

– Nei, det kan faktisk gjøre det verre for noen grupper. Med fin asfalt øker gjerne farten på kjøretøyene som bruker veien, og autovernet gjør at små barn mister en fluktvei om noe skjer, forklarer Dahle, som får støtte fra styremedlem i NAF Helgeland, Torstein Hatten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF Helgeland har distrikt fra Rødøy til Bindalen, det gir mange kilometer med vei.

– Er ikke NAF bare en organisasjon for bilistene?

– Neida, vi er for trafikanter generelt. Vi har 500.000 medlemmer i ryggen, og da blir vi gjerne hørt. Vi har sett andre steder på Helgeland at det faktisk nytter å sette søkelyset på farlige skoleveier, forteller Dahle.

– Dette er jo en fylkesvei, men det bør være mulig å finne et samarbeid mellom kommunen og fylket for å gjøre denne skoleveien sikrere, mener Hatten.

– Initiativet bør komme fra Hemnes kommune som står nærmest, sier Trond Skaret, og minner om at Hemnes kommune tidligere har forskuttert kostnader på fylkesveier, både Røssåbrua og Villmarksveien ble bygd før pengene var på plass.

De som har trosset det dårlige været blir belønnet med både refleksvester og buff med reflekser på. Dermed kan de rusle hjemover litt mer trafikksikkert enn da de kom. Veien er fortsatt smal og mørk, og uten fortau eller lys.

 

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no