I sommer gikk Helgeland Avfallsforedling (HAF) over til å samle inn returplast i blanke sekker i stedet for de etter hvert velkjente blå posene.
Plastemballasje sorteres altså nå i egen blanksekk som har lilla tekst og symboler, og dette var nødvendig å gjøre for å øke kvaliteten på det som samles inn.
Kvalitetsheving
– Overgangen til innsamling i sekker kan man se fra to sider, sier Geir Benden, kommunikasjonsansvarlig i HAF.
– Det ene er innbyggernes side. Vi endrer jo vanene til folk med dette, og vi gjør det ikke nødvendigvis lettere for dem sånn umiddelbart. Tidligere kunne alt kastes i samme dunk, mens det nå blir en ekstra ting å passe på, og vi skjønner selvsagt at dette vil ta litt tid å venne seg til, sier han videre.
– Den andre siden av saken er kvaliteten på plastemballasjen som samles inn. Der har vi allerede sett at det er enorm forskjell på før og nå, fortsetter han.
– Det var mange faktorer som ikke var bra i den tidligere løsningen. For det første at posene ikke var gjennomsiktige, slik at mye avfall som ikke har noe med plast å gjøre havnet der uten at vi kunne fange det opp på noe vis, sier han videre.
– Dernest ble de blå posene liggende sammen med både rest- og matavfallsposene, og tømt i en bil der alt ble komprimert. Det resulterte ofte i svært tilgriset plast. Det var rett og slett for mange forurensingsprosesser i metoden vi brukte frem til i sommer, legger han til.
Kun plast
Med den nye løsningen er HAF gått over til å ha en dedikert bil som kun brukes til å hente inn plastsekkene.
– Denne vaskes ren mellom hver innhentingsrunde, og det vi samler inn nå er tørt og rent. Da vi tømte ut det første lasset inne i en hall hos Østbø var det ingen som kjente noe som helst av søppellukt, noe som forteller om hvor rent det faktisk er, forklarer Benden.
– Det er nettopp denne kvalitetshevinga hele omleggingsprosjektet handlet om. Kvaliteten på vår materialgjenvinning var ikke god nok, og vi fikk ikke lov til å levere returplast til Grønt punkt, og ble stengt ute fra deres systemer, fortsetter han.
– Etter møter med Grønt punkt, der de skisserte alternative løsninger for å forbedre kvaliteten, landet vi på de store blanke sekkene som nå er tatt i bruk. Dette er eneste alternativ som gir full godtgjørelse fra dem. Små blanke poser, er heller ikke godkjent som beste alternativ, og gir dårlig betalt for plastinnsamling, legger han til.
– Løsningen med de store sekkene gjorde også at vi kunne unngå ei millioninvestering i anlegget vårt, og var med på å gjøre valget vårt enklere, sier Benden.
Rent er viktig
At plastemballasjen som legges i sekkene er ren er veldig viktig,
– Når plastsekkene skal hentes ser det ut til at det enkelte steder blir hakket hull på av fugler som drar plast utover, mens det på de fleste steder ser ut til å få stå urørt. Hva kan dette skyldes?
– Det er nok slik at plasten må være ren og tilnærmet luktfri, forklarer Benden, og minner på om at man bør skylle plastemballasjen i kaldt vann før den kastes.
– Er man usikre på om plasten man skal kaste er ren nok, spesielt matemballasjen, er det bedre at noe går i restavfallet. Det er bedre at noe havner der, enn at man risikerer å grise til innholdet i sekken, for fuglene har nok en luktesans som hjelper dem å finne det som har med mat å gjøre, sier Benden videre.
– Sekker som inneholder matrester eller andre ting som ikke skal være med i denne materialgjenvinninga oppdager vi nå, og da kan vi la sekken stå igjen ved innhenting, legger han til.
Skryt til innbyggerne
Pål Tore Bjerkli har kjørt renovasjonsbil og jobbet i produksjonen på Røssvoll siden 1980, og er med andre ord en erfaren renovatør. Med seg på bilen, som er dedikert til utelukkende plastkjøring har han Ludvik Storvik, som er ansatt som renovatør og «plast-agent», smiler Benden. De ønsker alle å gi sine kunder i Hemnes skryt.
– Noe av det jeg har merket meg er at folk i Hemnes er utrolig dyktige på å sette frem sekkene, sier Bjerkli.
– Svært mange setter den helt frem til veien, slik at vi slipper å holde speiding og leting etter sekker, og det letter jobben vår, samtidig som det er med på å effektivisere arbeidet, legger han til.
– I og med at det ikke alltid er alle husstander som setter frem sekk, er det veldig flott at de som setter frem sin for henting sørger for at de er så synlige. Å skulle kjøre bil samtidig som du leter etter hvor du skal stoppe er tungvint, og brukerne i Hemnes har helt klart skjønt dette, sier han videre.
Lette sekker
Plastemballasje som er riktig sortert veier ikke all verden, noe Storvik bekrefter.
– Å lempe på disse sekkene er noe annet enn dunker med rest- og matavfall, sier han.
– Dette er en av kvalitetskontrollene vi utfører, forteller Benden.
– Kjenner renovatøren at vekta er unormal, skjønner vi at den inneholder annet enn plast. Da lar vi sekken stå, legger han til.
– I tillegg ser vi mye av innholdet nå som sekkene er blanke, og det er veldig bra å kunne ha en slik mulighet til å kvalitetssikre ute «i felt». Da får vi luket ut det som ikke skal med i denne materialgjenvinninga. I blåpose-løsninga kunne slike feilsorteringer potensielt ødelegge et helt lass med plast, og da blir vitsen med resirkulering borte, sier han videre.
– Hva med sekkene som dere lar stå igjen? Tar dere videre kontakt med dem det gjelder?
– Siden vi håndterer hele prosessen selv, kommer varslene fra de som henter inn i vårt avvikssystem. Da kan vi ta kontakt med kunden for å korrigere dem dersom det dreier seg om feilsortering eller andre mangler. Rett og slett hjelpe til med litt folkeopplysning, avslutter Benden.