Forbrukerrådet ber myndighetene om å innføre momsfritak på reparasjoner. De mener det vil gjøre det mer attraktivt å reparere enn å kjøpe nytt.
– For oss kommer det ikke som en overraskelse at pris fortsatt en den desidert vanligste årsaken til at forbrukere ikke reparerer produktene sine. I mange tilfeller er det rett og slett så dyrt å reparere at det virker mer hensiktsmessig å kjøpe nytt, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, i en pressemelding.
I en undersøkelse som Forbrukerrådet har fått gjennomført, svarer mange forbrukere at de mener det er urimelig dyrt å få reparert en del produkter. Dette gjelder spesielt oppvaskmaskiner og mobiltelefoner.
86 prosent av de spurte mente at moms på reparasjoner bør være lavere, eller fjernes helt.
– Vi trenger også regler på pris på selve reservedelene. En mulighet vi ser er å pålegge produsenter til å sette reservedeler på markedet til en pris som forsvarer produktets kostnad og forventet levetid, sier Blyverket.
(©NTB)