Mercedes planlegger å fase ut bensin- og dieselmotorene. Produsenten skal bli helt elektrisk i løpet av noen år, og er langt fra alene om det.
– Det elektriske skiftet skyter fart, særlig i luksussegmentet, hvor Mercedes-Benz hører hjemme. Vippepunktet kommer stadig nærmere, og vi skal være klare når markedene blir helelektriske mot slutten av dette tiåret, sa Ola Källenius, konsernsjef i Mercedes-Benz AG, i forbindelse med lanseringen av elbilen Mercedes-EQS nylig.
Fra neste år skal merket ha elbiler i alle segmenter de er representert i, og fra 2025 vil all nyutvikling av biler fra dem være elektriske.
Källenius tar forbehold om at ikke alle verdens markedet er klare for en overgang til elbiler, slik at de trolig vil tilby biler med forbrenningsmotor der. Det betyr likevel at de ikke lenger kommer til å videreutvikle bensin- og dieselmotorer.
Og Mercedes er langt fra alene om å fase ut forbrenningsmotoren.
EU-krav
Nylig sa Volkswagen at de regner med å være rent elektriske i 2035 i Europa, og anslår en elbilandel på 70 prosent av nybilsalget i 2030, ifølge Reuters.
At Volkswagen sier 2035, er ikke tilfeldig. I midten av juli la nemlig EU-kommisjonen fram et forslag om å forby salg av nye person- og varebiler som slipper ut CO2 fra 2035.
Noen merker planlegger å skrote forbrenningsmotoren enda tidligere. Mini skal introdusere sin siste bil med forbrenningsmotor i 2025, mens Jaguar Land Rover skal være helt elektrifisert samme år.
Volvo har meldt at de skal være helelektriske i 2030. Det samme sier Ford, Citroën, Peugeot, Opel og Renault. Audi skal slutte å utvikle forbrenningsmotorer i 2026 og regner med å være helelektriske litt ut på 2030-tallet.
Flere av de japanske produsentene har planer om å kun lage biler som er utslippsfrie rundt 2030, dette gjelder blant annet Mazda og Suzuki. General Motors sier de vil slutte å produsere biler med utslipp innen 2035.