Natre skal i gang med testing av et nytt produkt, og eierne i Dovista-konsernet satser i den forbindelse på Hemnesberget.
Det er på Natre Hemnes at det skal kjøres en «pilot», en testproduksjon av det nye produktet.
– Det er ei solid tillitserklæring til folket her på fabrikken, sier Jan Marius Reppe, produksjonsdirektør i Natre Vinduer og prosjektansvarlig for Dovista.
Øker volum
– Først av alt skal vi gjøre en produksjonsøkning nå etter ferien. Da skal vi opp på et nivå hvor vi produserer nokså nøyaktig det dobbelte av det som var volumet på tampen av Trenor-æraen, forteller Reppe.
– Ordreinngangen har vært svært god også i nord, og vi ser at vi har muligheter for ei økning nå, fortsetter han.
– Vi kunne nok økt enda mer enn hva vi legger opp til, men vi får ikke tak i råvarene som skal til. Det er ei utfordring for bransjen, legger han til.
– Dette underskuddet på råvarer har i tillegg ført til at prisen også økt mye på laminat-materialene vi bruker i vår produksjon. Vanligvis blir vi jo forbannet når vi får halvannen prosents økning, men nå er det helt «kaos» på prisfronten, og det er en utfordrende situasjon på råvaresiden, sier Reppe.
– Det er uansett kult at vi nå har klart å doble produksjonsvolumet på fabrikken her i Hemnes. Jeg har lovet det tidligere også, det tok bare litt lengre tid enn først antatt, ler han.
– På fabrikken er det nå akkurat passert 100 årsverk, og fabrikken tjener bra slik det er nå. Det er bra for både oss, for stedet og for kommunen, sier han.
Nytt produkt
– Vi var gjennom noe lignende for to-tre år siden ved Vatne-fabrikken i Ålesund. Da gjaldt det produksjon av skyvedører. Vi tok da vårt eget produkt, samt det produktet Lian-fabrikken hadde, og laget et nytt, felles produkt som var tilpasset og salgbart både i Danmark og Sverige, i «Dovista-markedene». Der bygde vi om og spesialiserte den fabrikken til kun å lage dette produktet, forklarer Reppe, som altså er prosjektansvarlig for Dovista.
– Det er litt av den samme «spesialiseringsreisen» vi er i ferd med å gjenta, for å møte markedskrav og kompleksiteten rundt lovgivning og kundenes ønsker. Spesialisering blir definitivt et viktig tema i årene som kommer, fortsetter han.
– Den reisen vi nå skal legge ut på her på Hemnesberget, har vi kalt «felles vindusprodukt». Dette skal bli en felles produktbase for Dovistas virksomhet i hele Europa, og det vi skal gjøre her er «piloten», eller testen om du vil. Nå skal vi teste om vi klarer å få produktet og produktets beskaffenhet til å matche kundekravene, sier han videre.
– Det er derfor dette er så spennende; at det er en «pilot» for hele Dovista, som har ei omsetning på over 10 milliarder, og begynner å bli virkelig store. Det er altså ikke bare jeg som er spent. Det sitter svensker, polakker og ikke minst mange dansker som er spente på når, og på hvilken måte vi lykkes her oppe i nord. Det er en stor og spent gjeng, sier Reppe og smiler.
Stegvise endringer
– Prosjektet er i gang, og vi driver nå med konstruksjonsdelen av det fremtidige produktet. Dette blir prototypen til det endelige produktet, som skal være klart og implementert, salgbart og leveringsklart til kunde første i første 2022, så det blir et tett program, forteller Reppe.
– Da vil vi få produktet ut i markedet i ganske stort omfang neste år, og da kan vi bruke erfaringene fra snekkere, byggevarehandelen og kunder til å komme med «versjon 2», det endelige, felles produktet, sier han.
– Vil dette prosjektet medføre store endringer i fabrikken?
– I steg 1, som er nå umiddelbart, vil det for det meste være tekniske endringer. Det betyr at investeringene går veldig mye på verktøy, og justering av andre ting, forteller Reppe.
– Vi har også en ambisjon om at det nye produktet også skal være enklere å produsere, og automatisere, for å dra ned timeforbruket i fremtiden. Da blir det enklere å øke volum, sier
– I steg 2, som foreløpig er planlagt til årsskiftet 2023/2024 vil det bli en del andre, og spennende investeringer, men det får vi heller komme tilbake til, legger han til.
Suksesshistorie gjenskapes
– Dette prosjektet er veldig viktig for Hemnes, og for Natre, og ansvaret med å ha fått «pilot-produksjonen» hit veier tungt. Det er mange og store beslutninger, som vil gjelde for svært mange, som skal tas i konsernet i etterkant. Vi både skal og må lykkes, poengterer Reppe.
– Prosjekt har vi gjort tidligere, og akkurat dette er jeg rimelig trygg på at vi skal lande fint, sier han.
– I Ålesund ble det nødvendig å nærmest bygge en helt ny fabrikk. Det vil det langt fra være snakk om på Hemnesberget. Her har vi kontroll på slike ting, og det er ikke snakk om slike dimensjoner på endringene som skal foretas. Men vi ønsker å skape ei slik suksesshistorie som det vi fikk til i Ålesund på nytt, legger han til.
– Jobben i forkant, med det vi kaller «voice of customer», skal sørge for at vi lager et produkt som faktisk fungerer i flere markeder, ikke kun det norske, avslutter Reppe.