Søndag 1. august slipper Pål-Are Bakksjø, hemnesværing i Bodø-eksil, EP´en «Små brev», med fire nye låter.
Bakksjø er en av mange artister med lokal og nord-norsk tilknytning som spiller på Hemnesjazz mot slutten av neste uke, og han stiller altså der med «rykende ferske» godbiter fra plateslippet.
Prosjekt-musikk
Pål-Are forteller at musikken ble skrevet til et prosjekt ved navn BLUSS, som gikk av stabelen i 2020.
– Dette prosjektet ble initiert av Scene8 og Nord-norsk Jazzsenter, som hyra meg til å skrive musikk for band og strykere, forteller han.
– Kan du si noe om prosjektet musikken ble skrevet til? Har det lagt noen føringer for tematikk i låtene?
– Nei, det lå ingen føringer i prosjektet. Og i og med at jeg kunne velge og vrake i gode musikere, la jeg på en måte mine egne føringer på det som ble laga. Jeg skrev musikk som jeg nok neppe hadde komponert om jeg skulle framført det solo eller i mindre bandsetting, slik jeg vanligvis jobber, sier Bakksjø.
– Her var MiN-ensemblet med, samt en strålende musiker og arrangør fra Oslo Strings, Lise S. Voldsdal. Dessuten «plukket jeg med meg» fire av de mest fantastiske musikerne jeg kunne komme på, og da var det bare å sette i gang og male med litt bredere pensel, smiler han.
Stor spennvidde
– Kan du si noe om låtene på EP´en «Små brev»?
– Det er fire låter som peker i hver sin himmelretning, slik det ofte blir når jeg koker tekst og musikk, forteller «brevskriveren».
– To av disse fire låtene befinner seg i et ganske uvant landskap stilmessig, sammenlignet med det jeg vanligvis driver med, legger han til.
– «Brevet» er kanskje den låta som er mest typisk meg, hva nå enn det måtte være! På denne låten er viktige bidrag fra musikerne kanskje spesielt Petter Unstad, en unik bassist som til vanlig spiller med for eksempel Kari Bremnes. Terje Nohr er i mitt hode verdens beste gitarist, minst! Og Arnfinn Bergrabb er fjellstø og kreativ som alltid. Det er ren luksus å synge med slike folk i bandet, sier han.
– «Historia» er en låt der jeg satte meg en begrensning og et mål om å skrive mindre tekst enn jeg vanligvis gjør, mens låta «Måne» er en låt helt utafor alt jeg har drevet med noensinne. Bare gøy egentlig, og her fikk min barndoms piano-helt Jørn Øien leke seg hemningsløst med synthlyder, forteller trubaduren.
– Og «Enklere khværdag»… Ja, hva skal man si, ler Bakksjø.
– Dette var opprinnelig en lett frustrert tekstskisse jeg dro med meg inn i studio. Produsent Are Simonsen programmerte trommemaskin «på gamlemåten», og vips, så ble det min aller første og garantert siste «rap». Eller noe sånt, humrer han videre.
Mer på lager
– Opprinnelig var det tenkt at jeg skulle gi ut et fullt album, for jeg har flere nye låter på lager. Men på grunn av korona og annet så har ikke albumet kommet i boks. Men fire låter kommer altså ut nå, og så kommer det flere i løpet av det kommende året. Mye av dette presenteres på Hemnesjazz til uka, avslutter Bakksjø.
Avisa Hemnes har fått «tjuvlytte» på utgivelsen, og kan bekrefte at det her ikke dreier seg om kvantitet, men så definitivt kvaliteten vi er vant med fra visepop-kunstneren med røttene på Hemnesberget.
Låtene svinger fra det lystige, og kjempelekne til det stillferdige og melankolske. Akkurat slik vi kjenner det fra debutalbumet «Omveien, sannheten og livet» fra 2017.
Og tekstene er umiskjennelig Pål-Are. Her lekes det med ord, underfundigheter og vendinger med dobbelt bunn, og et og annet ligger definitivt skjult mellom linjene.
Det er bare å glede seg til å bli bedre kjent med disse fire låtene, og det som kommer senere i år!