Prisene er uvanlig høye, fallgruvene mange og reparasjonene dyre. Derfor bør du ta en grundig sjekk før du kjøper brukt elsykkel.
Den norske sykkelfeberen viser ingen tegn til å avta. «Sykkel» var det nest mest søkte ordet på Finn.no i fjor, rett etter «sofa». Og blant vordende sykkeleiere vil stadig flere skaffe seg elektrisk tohjuling.
– Bruktmarkedet for elsykler er veldig hett akkurat nå. Folk har nok fått med seg at det kan være vanskelig å få tak i nye modeller om dagen, sier Morten Karlsen, sykkelekspert i Syklistenes Landsforening.
Unaturlig dyrt
Som med alt annet har pandemien satt sitt tydelige preg på det norske og internasjonale sykkelmarkedet. Nettsiden tek.no meldte nylig om store forsinkelser i produksjon og leveranse av elsykler – et resultat av økte priser, global konteinermangel og manko på deler fra Asia.
Ubalansen mellom forsyning og etterspørsel har i tillegg bidratt til å drive bruktprisene i taket, sier Karlsen.
– Mange elsykler blir lagt ut for unaturlige høye beløp om dagen. Flere forlanger omtrent samme pris som for nye modeller, selv når sykkelen de selger har opplyste feil og mangler. Det er derfor viktig å sette seg inn i hva modellen du ønsker deg, faktisk er verdt, sier han.
Risikosport
Å kjøpe brukt elsykkel kan med andre ord være en risikosport. Ikke bare er investeringen større enn for vanlige sykler, fallgruvene er også flere.
– Elsykler har langt flere deler og komponenter som kan svikte. Om batteriet er dårlig, om motoren er sliten eller om drivverket bør skiftes ut, kan kostnaden for å få sykkelen i stand være høyere enn selve kjøpsprisen, sier Karlsen.
Så hvordan forsikrer du deg om at sykkelen du sikler på, har blitt godt nok ivaretatt av forrige eier? Det kan være vanskelig – om ikke umulig – for de ufaglærte, sier Karlsen.
– Åpenbart slitte sykler holder man seg selvfølgelig unna, men også pene objekter kan ha skjulte feil. Derfor anbefaler jeg å kjøpe lokalt, at sykkelen kan spores tilbake til en kjent forhandler, og at det finnes et verksted nær deg som kan gi fremtidig service.
Ta en testtur
Noen elsykler kan du lære mye om ved å koble på et diagnoseverktøy. Dette vil kunne gi en generell helserapport om batteriets tilstand og varsle deg om eventuelle feil. Ingen batterier lever evig, men å erstatte batteriet på en elsykkel kan koste tusenvis av kroner. En slik «diagnostisering» kan gjøres på et egnet verksted eller hos forhandleren sykkelen opprinnelig ble kjøpt fra.
– Man bør også insistere på en testtur før man kjøper. Forsikre deg om at alle gir fungerer godt, test bremser, og sjekk at motoren hjelper tilstrekkelig i motbakker. Prøv sykkelen på en måte som matcher hverdagsbruken din. Skal du dra henger, bør du ha med deg henger på prøvetur. Ta gjerne med en unge eller to også om du skal sykle til og fra barnehagen, sier Karlsen.
Gå for de kjente
Når det gjelder motor og andre slitedeler, anbefaler Karlsen å gå for kjente produsenter. Produkter fra Shimano, Yamaha, Panasonic, Brose og Bosch kan som regel vedlikeholdes og repareres på verksteder i Norge, og kan lettere erstattes når de slites ut. Mindre kjente produsenter bør man holde seg unna, sier eksperten.
– Mange som skaffer seg en elsykkel for første gang, har ingen tanker om at den etter hvert må repareres, men dette vil garantert bli nødvendig på sikt. Kjøper du sykkel med deler fra ukjente produsenter, risikerer du å bli avvist hos verkstedet, da mange av dem kun jobber med etablerte merkevarer.
Unngå ulovlige sykler
En annen ting å være klar over, er at det omsettes mange ulovlige elsykler. Et kjapt søk på finn.no viser flere objekter til salgs med motorkraft langt over maksgrensen på 0,25 kW. Slike sykler er lovlige å både selge og kjøpe i Norge, men de er ulovlige å sykle på. Frode Andreassen, seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, sier at man ikke kan skylde på selger når man tar en ulovlig elsykkel ut på veiene.
– Vi er kjent med at det foregår omsetning og bygging av ulovlige elsykler. I denne sammenhengen er det brukeren som blir ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, sier han.
Effekt
Kort forklart må hjelpemotoren ikke ha en høyere nominell effekt enn 0,25 kW, der effekten reduseres gradvis og opphører når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t. Motoren alene kan gi en fremdrift på opptil 6 km/t, en fart som skal hjelpe syklisten å komme i gang med tråkkingen.
– Den beste sikkerheten er å kjøpe av en seriøs forhandler som ikke har interesse av å selge et produkt som er ulovlig å bruke. Vår erfaring er at de som bruker ulovlige elsykler, ofte er klar over at den ikke er i henhold til regelverket, sier Andreassen.