Hos Nordic Comfort Products (NCP) er nylig fem ansatte avlagt prøve og tatt sitt fagbrev. Der har Opplæringskontoret Nord-Helgeland (ONH) og stiftelsen Minar levert utdanningstjenestene som skal til.
Disse utdanningsaktørene er også involvert i utdanningsløp hos både Natre Vinduer og Coop Prix Korgen, der flere ansatte er i ferd med å bli fagarbeidere.
– Både ONH og Minar var involvert i Kompetansepluss-opplegget som ble gjennomført på NCP, og vi er begge med også på Natre. Delingen er 50/50 mellom oss og Minar, forteller daglig leder ved Opplæringskontoret Nord-Helgeland, Elling Myren.
– Lærlingene på Coop Korgen følger derimot ikke et Kompetansepluss-kurs. De er lærlinger og følger et opplegg der vi samarbeider med Polarsirkelen vgs. Skolen underviser i fellesfagene, som er norsk, matematikk, naturfag, engelsk og samfunnsfag, mens vi på ONH lager et undervisningsopplegg i programfagene, altså yrkesteorien, legger han til.
Søker midler
– I begge tilfellene har vi i samarbeid med bedriftene søkt på Kompetansepluss-midler. Det spesielle med Kompetansepluss er at det inneholder både en del med fagopplæring, samt en del med basiskompetanse, det vil si litt norsk og skriving, litt hverdagsmatematikk, lære å bruke data og noen dataverktøy, som for eksempel regneark, sier Myren.
– Basispakken og fagopplæringspakken utgjør altså hver sin halvpart av kursene, og da sørger vi for fagopplærings-delen, mens Minar tar seg av delen med basiskompetanse, legger han til.
– Kurset som nå går på Natre er det Minar som har vært søker på, mens ONH var søker på kurset som ble fullført på NCP i vår. Dette arbeidet fordeles litt etter hvem som til enhver tid har best kapasitet til å gjøre søknadsarbeidet, fortsetter han.
– I Kompetansepluss er det tre ulike «trappetrinn». Man kan søke om 100 timer (50 + 50), 150 timer (75 + 75) eller 200 timer (100 + 100). Opplegget som ble kjørt på NCP var det første vi forsøkte i Kompetansepluss-ordningen, og her søkte vi om full pakke. Her har altså vi og Minar nå levert 100 timer hver. Hos Natre valgte de å nedskalere noe, og der ble det søkt om 150 timer, forklarer han.
«Fysisk» undervisning
– Utdanningen hos NCP startet tilbake i 2018, men det har vært et par stans i kurset på grunn av Covid-19. I utgangspunktet ønsket både NCP og vi at det skulle være mye fysisk tilstedeværelse i kurset, slik at vi kunne veilede godt med tanke på for eksempel struktur på «datahverdagen» i heimen. Vi opplever innimellom også at folk kun har mobilen, og ikke egen pc på hjemmebane. Det fungerer i det meste, men blir mangelfullt når du skal begynne å skrive og bruke programvare, forteller Myren.
– Veiledning blir heller ikke det samme på Teams, Skype og telefon, som det å være fysisk til stede i samme rom, og kunne se på ting i fellesskap, sier han videre.
– På NCP var det opprinnelig åtte som startet på kurset. Seks av disse fullførte hele kurset og besto teoriprøven til fagprøven, mens fem av disse meldte seg opp til den praktiske delen av fagprøven. Alle disse besto prøven med glans, og vi synes det er flott at bedrifter på denne måten får vist frem at de har en arbeidsstokk som holder mål, fortsetter han.
– At 75 prosent fullfører synes vi er et bra resultat, og det er ikke unormalt at noen faller fra. Det skjer også i den «ordinære» skolehverdagen, sier han.
Arbeidskrevende
– I utdanningen på NCP snakker vi om 200 timer på toppen av arbeidsdagene over en periode på et og et halvt år, og det sier seg selv at dette er arbeidskrevende. De tar yrkesfagteorien som skoleelever tar over to år, og det betyr i praksis at de har jobbet 200 timer mer enn det som står på lønnsslippen, pluss en del hjemmearbeid i forberedelser, forklarer Myren.
– Det som er fordelen med disse godt voksne «elevene» er at de kan mye, men det kan være ei utfordring å få de til selv å se at summen av dette faktisk utgjør et fag som er beskrevet i en læreplan, fortsetter han.
– Og, legger han til, – jeg håper og tror at det samtidig bidrar til å løfte stoltheten over egen jobb.
Er viktig
Elling Myren vektlegger også viktigheten av at bedriftsledelsen er med på å legge til rette, og at ønsket om slik intern utdanning av egne ansatte også kommer fra ledernivå.
– Jeg tror at det i mange tilfeller kan være avgjørende for at man i det hele tatt får det til, sier han.
– De som ønsker å gå i gang med et slikt utdanningsløp bør ha noen å samarbeide med, for Kompetansepluss innebærer blant annet at du har noen som kan ta den biten med basiskompetanse. Minar er en aktør som er kvalifisert for dette, forteller Myren.
– Opplæringskontoret Nord-Helgeland er ikke et offentlig kontor. Vi er eid av bedriftene, og er slik sett en naturlig leverandør av den yrkesfaglige biten i utdanninga, selv om det nødvendigvis ikke må være oss som leverer dette, fortsetter han.
– Vi følger opp cirka 330 lærlinger i Rana, Hemnes og Nesna til enhver tid, konkurrerer med Forsvaret om å være Nord-Norges største opplæringskontor, og har den nødvendige erfaringen og kompetansen, avslutter han.