Blir en skolevei mindre farlig når den får fin asfalt? Gjennom to politiske behandlinger har samme vei blitt både lagt bort og tatt fram.
I forrige uke skrev Avisa Hemnes om den farlige skoleveien barna langs Baklandsveien må tilbakelegge. Da kommunestyret i Hemnes skulle komme med innspill til Regional Transportplan (RTP) ble nettopp denne veibiten spilt inn ettersom den ikke var med i rådmannens opprinnelige innstilling til innspill fra Hemnes kommune.
Da ordføreren innledet i saken fortalte han om et notat han selv hadde sendt ut samme morgen, men innspill til momenter i RTP. Der var ikke Baklandsveien med.
– Jeg har sett på oversikten og innspillene som er foreslått. Noen som ikke er med her, er veien som lokalavisa skriver om. Her er det mange barn som bor under fire kilometer unna skolen, og som ikke får skoleskyss. Veien er farlig, og uten lys, sa Jon Ervik (SV), og foreslo å ta denne veibiten med.
Dette fikk ordfører Paul Asphaug til å reagere:
– Fylket ordner nå både Baklandsveien og Leirskardalsveien. I min verden skal veien tas i sin helhet, også den delen som er omtalt, sa ordføreren, og spurte forsamlingen om det var noen som hadde annen kunnskap om saken.
Opprusting
Etter at ingen tok ordet ble konklusjonen at hele Baklandsveien nå rustes opp av Nordland fylkeskommune. Dette gjorde at Jon Ervik trakk sitt forslag om å ta med ønsker om å trafikksikre denne veistrekningen.
Det medfører riktighet at det foregår vedlikeholdsarbeid på Baklandsveien. Dette innebærer grøftrensking, reparasjoner der veien delvis har rast ut, forbedring av autovern og andre vedlikeholdsoppgaver. Det er derimot ikke noen planer om gatelys, bredere vei, utretting av svinger eller andre tiltak for å øke trafikksikkerheten.
I kommunestyrets vedtak om innspill til RTP ble det dermed ingen forslag til trafikksikkerhetstiltak på Baklandsveien.
Fortsatt farlig skolevei
Denne uka ble saken nok en gang løftet fram når politikerne møttes for siste gang før ferien i formannskapet. Det var Bjørn-Terje Nilssen (FrP) som tok opp saken, der han trakk fram nettopp Jon Erviks opprinnelig forslag om å løfte inn saken i RTP.
– Hemnes kommune skal være en trafikksikker kommune, denne veien er langt fra trafikksikker. Da jeg var ung bodde jeg langs veien, men så langt unna at jeg fikk skolebuss. Den gang fikk også de som bodde nærmere enn fire kilometer fra skolen også buss fordi veien var farlig. Nå er det slutt på dette, det er bare på vinteren, sa Nilssen.
Han trakk videre fram at de oppgraderingene veien hadde fått har økt trafikksikkerheten, heller tvert imot.
– Etter at veien ble asfaltert for noen år siden har hastigheten på trafikken langs veien økt, og fartsgrensen er 80, til sammenligning er den 60 gjennom Dalselv langs E6, sa han, og trakk fram at det bor 16 barn langs veien som ikke har krav på skoleskyss.
Nilssen stilte derfor spørsmål om hva Hemnes kommune kan gjøre for å øke trafikksikkerheten langs veien, og visste til ting som lys, skoleskyss hele året, eller gang- og sykkelvei på deler av strekningen.
Løftet fram siden 1997
Teknisk sjef Thomas Wirthgen i Hemnes kommune fortalte at henvendelser om denne veien bør rettes direkte til fylkeskommunen ettersom den er en fylkesvei. Han trakk også fram muligheten til å spille inn saken til Trafikksikkerhetsutvalget.
Veiansvarlig i Hemnes kommune, Magne Linvik fortalte at det ikke var noen nyhet at denne veien var trafikkfarlig:
– Gatelys har blitt spilt inn siden 1997, uten at man har lykkes å nå fram. Svaret fra fylket har vært at de ikke prioriterer gatelys som trafikksikkerhetstiltak.
Rådmann Amund Eriksen sa at nå skulle de ta saken videre til Trafikksikkerhetsutvalget og sette den på dagsorden.
Ordfører Paul Asphaug fikk imidlertid siste ord i saken, der han kom med noen hjertesukk henvendt mot grasrota:
– Jeg blir litt deprimert når vi har bedt om innspill til RTP. Jeg har ikke hørt om denne saken før jeg leste det i avisa. Publikum burde vært ute tidligere.
Dermed blir kanskje den trafikkfarlige strekningen kanskje nok en gang erklært trafikkfarlig, om enn gjennom en annen kanal enn RTP.