Fartsdempende blomster har de siste dagene fått fram sterke meninger om svært mange. I sommervarmen har temperaturen tidvis blitt høy, vi har sjekket hva og hvorfor, og funnet en mangellapp.
Det var opprinnelig tre blomsterkasser som ble plassert i veibanen ved leilighetsbyggene i Olderneset. Da Avisa Hemnes omtalte saken for to uker siden ble det kjapt en stor debatt, og senere har det blitt mange nye tråder i sosiale medier om kassene.
Veistrekningen fra rådhuset og over den gamle brua over Røssåga til Leirskardveien er kommunal. Det er derfor Hemnes kommune som er ansvarlig for både skilting, oppmerking og tiltak.
I sosiale medier spekuleres det kraftig om at kassene er utplassert på privat initiativ. I formannskapets møte på tirsdag stilte Christine Trones (H) flere spørsmål om dette tiltaket, blant annet om det er kommunalt.
Kommunalt vedtak
Fagansvarlig for vei i Hemnes kommune, Magne Linvik fortalte at tiltaket er godkjent av kommunen.
– Bakgrunnen for saken er et ønske fra bygdeutvalget i Korgen, både om forskjønning og for å dempe farten i området. Det har vi gitt tillatelse til gjennom et administrativt midlertidig vedtak.
Blomsterkassene har fått utplasseringstillatelse fram til 31. august, men med forbehold om justeringer underveis. Slike justeringer er allerede foretatt, en av blomsterkassene er fjernet, og avstanden mellom de to gjenværende er økt slik at de ikke står ovenfor hverandre i veibanen.
– Kassene er betalt av bygdeutvalget, og vi har vurdert at det ikke er nødvendig med skilting. Vi har benyttet vegvesenets veileder i saken, men ser at det er veldig mange reaksjoner, og vi følger saken.
Da Sentrumsgården og Møllegården ble satt opp ble byggherren pålagt å dekke kostnadene for fortau langs veien helt fram til kryss Leirskardveien. Det er stor trafikk i området, og det har blitt etterlyst ulike tiltak for å trygge trafikkavviklingen.
– Det kom en bestilling fra Teknisk- og miljøutvalget for en del år siden for å få redusert farten langs Sentrumsveien. Dette førte til at vi i 2016 senket fartsgrensen fra 50 til 40 km/t. Trafikkmålinger på stedet etter innføring av 40 km/t viser en trafikkmengde på i overkant av 800 passeringer i døgnet i snitt (ÅDT), og at de fleste holder seg innenfor fartsgrensen, med noen unntak, sier Linvik.
Kommunalt ansvar
– I vår mottok Hemnes kommune en henvendelse fra Korgen bygdeutvalg om lov til å sette ut
blomsterkasser i veibanen for å forskjønne sentrumsområdet og dempe farten. Bygdeutvalget tar kostnadene med kassene og beboere i sentrumsgården tar ansvaret for vedlikehold av disse. Med bakgrunn i dette og vurderinger på stedet gjorde Hemnes kommune et midlertidig vedtak på en prøveordning i sommer. Ettersom dette er et midlertidig vedtak, og er innført som en prøveordning kan det også komme endringer i perioden, forklarer Linvik.
Han presiserer at løsningen er godkjent av Hemnes kommune som veieier og veimyndighet, og med det er kommunen også ansvarlig for løsningen.
Mangler gangfelt
Fra Aspmoen, Tømmerheia og det nyeste leilighetsbygget, Asphaugen, går det en gang- og sykkelvei som knyttes sammen med fortauet som går langs Sentrumsveien videre mot brua og skolen. De som skal på Korgensenteret må i tillegg krysse Sentrumsveien. Begge disse passeringspunktene mangler gangfelt.
Artikkelen fortsetter under bildet

– Hva er årsaken til at disse krysningspunktene ikke har gangfelt?
– Fortauet langs Leirskardveien fra Sentrumsveien til Korgensenteret er bygget av Hemnes kommune i 2015 i forbindelse med stedsutviklingsprosjekt i Korgen sentrum. Fortauet ble utbygd etter en detaljplan som var godkjent av Statens vegvesen som forvaltet fylkesveier da. De konkluderte med at de ikke ville ha gangfelt på overgang Leirskardveien fra gangvei Tømmerheia. Trygg Trafikk var på befaring på anlegget og anbefalte heller ikke gangfelt her, med begrunnelse at dette ofte skaper en falsk trygghet for gående og kan medføre økt trafikkfare. Med bakgrunn i anbefaling fra Trygg trafikk og Statens vegvesen valgte Hemnes kommune å ikke anlegge gangfelt på over Sentrumsveien heller, avslutter Linvik.
Ber om ny vurdering
Mette Varem har nylig flyttet inn i det nye leilighetsbygget Asphaugen. Hun har reagert på de manglende gangfeltene, og sendt en henvendelse til Trafikksikkerhetsutvalget i Hemnes ta opp sikkerheten for de myke trafikantene i dette krysset.
– Jeg ser daglig farlige situasjoner, eller folk som ikke kommer seg over veien. Det er folk med rullator som står og venter, men bilene passerer en etter en uten å stoppe. De manglende gangfeltene gjør også at folk krysser veien på ulike steder, og skaper flere farlige situasjoner.
I henvendelsen til Trafikksikkerhetsutvalget skriver hun blant annet:
«Gangvei fra Aspmoen og Tømmerheia er skolevei for alle i skolepliktig alder, uten tilbud om skoleskyss. Det er barnehage i Tømmerheia som også benytter gangvei og fortau for videre turer mot Korgen.»
Hun håper nå at det kan komme skilt og hvitmaling med klare, oppmerkede gangfelt som sikrer de myke trafikantene. Imens står blomsterkassene i all sin prakt, til både visuell nytelse hos noen mens andre opplever kanskje litt mer enn alminnelig forargelse.
Uansett blomster eller ei, ta gjerne litt ekstra hensyn til de myke trafikantene, selv uten gangfelt.