I år skulle egentlig Klemetspelet arrangeres for femte gang. I fraværet av det etablerte spelet har en ny Klemet-arena dukket opp, nemlig Klemet UNG.
Fem unge har møtt opp på øving en torsdags ettermiddag. Til vanlig er de nærmere ti, men Solveig Bygdåsmo hopper lett inn i rollene som denne dagen står tomme. Ada Einmo Jürgensen har tidligere vært regissør for Klemetspelet, og har nå tatt oppdraget med å lede en gjeng unge mennesker gjennom en forestilling som er basert på Klemetspelet.
I Klemet UNG er handlingen flyttet til nåtid, hvor karakterene er lei av at korona preger hverdagen. En tidsmaskin tar gjengen med tilbake til «gammeldaga» – men når er egentlig det? Gjengen gjør flere stopp i tiden, helt til de når 1890, den gang da Klemet levde. Underveis blir samtaletemaet mobiltelefoner, videokassetter og automobiler. Mange misforståelser oppstår når den moderne verden møter blant annet 80-tallet og 20- tallet.
Ada har klargjort rollelisten, og dagens samling starter derfor med rollefordeling. Johanne Petersen-Øverleir (12), Adrian Vågen Vasdal (13), Ronja Øverleir Oldernes (12), Ask Vågen Vasdal (10) og Heike Øverleir Oldernes (9) får utdelt opptil flere roller hver.
– Dere blir en ny person hver gang dere kommer ut av tidsmaskinen, forklarer Ada.
– Vi skulle egentlig kjøre litt pusteøvelser og oppvarming i starten, men det kan vi ikke når det må være to meter alle veier, fortsetter hun.
Alle har fått beskjed om å ta med seg et klesplagg hver til i dag.
– Her er det gjenbruk og «man tager hvad man haver». Publikum går med på alt, sier Ada.
Selv har hun med blant annet plastrør som alle får utdelt en stump av. Det skal senere vise seg å fungere som lydeffekt under tidsreisen.
Utfordringer
Det er mye å holde styr på når det gjelder roller og replikker, men alle ser ut til å ha overraskende god kontroll. De unge har alle vært med på Klemetspelet tidligere, de fleste som skuespillere. Det er likevel ikke bare enkelt å skulle hive seg rundt i en ny rolle.
– Det er litt skummelt, spesielt rett før forestillingen starter. Da blir jeg nervøs, sier Ronja.
Det hun synes er mest utfordrende er syngingen.
– Jeg er ikke spesielt flink, mener hun.
Ask er derimot mest usikker på dansingen, mens storebror Adrian har en litt annen holdning;
– Noen må være her for å dumme seg ut, og det er meg, smiler han.
Alle er enige om at det er trivelig å være med.
– Det har blitt en tradisjon å ha Klemetspelet annethvert år. Når det nå ble utsatt et år, passet det fint å være med på Klemet UNG, sier Ronja.
Flere av deltakerne på Klemet UNG har vært såkalte «Klemet-barn» i Klemetspelet.
– Det skjer så mye på et par år, barna vokser opp og må skiftes ut. Bare tenk på Markus Johansen Øren som var den første som spilte minstegutten til Klemet. Nå er han voksen, sier Ada.
Opplæringsarena
Solveig Bygdåsmo er den som står for organisering av øvelsene, og forteller om bakgrunnen til prosjektet Klemet UNG.
– Tanken er at barn og unge skal få opplæring i alt som har med Klemetspelet å gjøre. Ikke bare skuespillet, men også kostymesying, manusskriving, komponering av musikk. Vi begynte da med Klemet UNG som en begynnelse, for å se om dette er noe som kan funke.
– Det er også mye læring i å få utvikle rollene selv. Forfatteren legger noen føringer, og så er det vi i lag som finner ut hvordan hver karakter egentlig er. Det er et prosessarbeid å lage et teaterstykke, sier Ada.
Noen bestemt dato for forestillingen er ikke satt enda, men mye tyder på at juni og Korgen sommerfestival er to viktige stikkord i den forbindelse. Forestillingen skal enkelt kunne settes opp og tas med videre.
Styreleder i Klemetspelet, Kjell Joar Petersen-Øverleir forteller at Klemet UNG skal være en opplæringsarena hvor barn og ungdom, samiske og norske, fra Hemnes og Helgeland kan utvikle sine kunstneriske evner til et høyt nivå under ledelse av høyt kvalifiserte lærere og instruktører.
– Det samiske grunnlaget som Klemetspelet bygger på skal gjenspeiles i Klemet UNG og bidra til å vise frem det flerkulturelle i Hemnes kommune og på Helgeland.
Noen av målene handler om å lære barn og unge opp i teater, sang og dans, utvikle talenter og potensielle deltakere til Klemetspelet, og vise frem den tradisjonelle flerkulturelle dimensjonen i Hemnes kommune og på Helgeland – den samiske og den norske.