Båtsesongen er for mange i full gang, mens andre holder på med båtpuss og klargjøring. Hos Hemnes Sømservice på Hemnesberget er det hjelp å få dersom kalesjen eller båtmøblene trenger en overhaling.
Daglig leder og innehaver Jarle Nilsen forteller om hva som er vesentlig å huske på for at din båtkalesje skal få et så langt og godt liv som mulig. Han mener det er viktig at alle tar grep og bidrar til minst mulig «bruk og kast» i hverdagen, og at det ligger et ansvar også hos næringsutøvere å sørge for bærekraftig tankegang hos forbrukerne.
Ulike typer krever ulik behandling
– Vi merker nok at det kanskje skorter litt på kunnskapen hos mange når det kommer til vedlikehold av båtkalesjer, og det er forståelig, da det finnes mange varianter, forteller Nilsen.
– Båtkalesjene leveres i ulike materialer, og de trenger litt ulik behandling med tanke på vedlikehold, impregnering og rens, forklarer han.
– Blant annet ble en rekke Buster-båter fra åttitallet og frem til tidlig 2000-tall ble levert med kalesjer i skai. Disse krever et annet vedlikehold, og for disse er det kun vask i rent vann som gjelder. Disse skal hverken behandles med kjemikalier eller impregnering, da disse vil ødelegge stoffet, fortsetter Nilsen.
– Vi har en god del kunder som kommer innom med slike kalesjer som er feil behandlet. Dette stoffet er laget slik at det altså kun skal brukes rent vann ved renhold, fortsetter han.
– Dagens Buster-båter leveres med polyester-kalesjer, så problematikken med skai gjelder eldre modeller. Buster bruker i dag et nylonstoff som heller ikke skal impregneres, legger han til.
– Standard-kalesjene i polyester-stoff er kanskje de folk flest er vant med, og det kan virke kompliserende at det finnes så mange varianter. Men i likhet med klær, finnes det en lappe inne i kalesjene som forteller om vask og vedlikehold. Det er viktig at man sjekker denne før man går i gang, poengterer Nilsen.
Tørking er avgjørende
– Generell vedlikehold etter bruk er å skylle kalesjen med vann, for å få bort måseskitt og annen forurensing så fort som mulig, da dette ellers vil bli liggende og tære på både stoff og sømmer, forteller Nilsen.
– En vanlig feil folk gjør, er at de vasker båtkalesjen om høsten og pakker den sammen før den er helt tørr. Da vil det fort oppstå råte i stoffet, legger han til.
– Hva med impregnering?
– Båteiere med kalesjer av polyester bør gjøre dette under vårpussen. På høsten er det viktig å vaske og tørke kalesjen, før den lagres tørt. Kalesjen må for øvrig tørkes oppspent på båten, ellers vil den i verste fall krympe og bli for liten, forklarer Nilsen.
– På vårparten tar man frem kalesjen og impregnerer den. Da skal kalesjen være tørr, og så dynker du den til den er gjennomvåt av impregneringsvæske. Deretter lar du den tørke før du setter den på båten igjen, sier han videre.
– Hva med de som har båten liggende ute hele året?
– Disse kan med fordel sørge for en runde med impregnering også før vinteren. Slitasje fra vær og vind blir høyere for disse, og kan ha godt av to runder med behandling i løpet av året, sier han.
Pass på kondens
Vasking og tørking gjelder også for de andre typene kalesjer, og Nilsen mener det er lurt å ta kalesjene av for vinterlagring.
– Det er en fordel å ta av kalesjene før vinteren uansett, sier Nilsen.
– Det som skjer dersom du vinterlagrer båten med kalesjen på er at du får kondens innvendig. Mange båter står lagret innomhus og med fukt i kjølen, og når de utsettes for temperaturendringer og det begynner å bli varmt, stiger kondens opp og setter seg i stoffet. Da blir kalesjen fuktig innvendig, og man får algevekst og blåmann i den, forklarer han.
– Det er ikke mye fukt som skal til, og dette har ikke noe med alder på kalesjen å gjøre. Det blir akkurat like ille på nye, sier han videre.
– Er problemene med kondens de samme for kalesjer i nylon og skai?
– Problematikken med kondens gjelder for alle typer, så det er viktig at man åpner opp og lar kalesjen stå åpen ved innomhus vinterlagring, slik at man sørger for utlufting, sier Nilsen.
– Mange lagrer båten utendørs med presenning over, og de samme problemene kan oppstå her om man ikke åpner kalesjen for lufting. Under en slik presenning får man nærmest ei «fukt-bombe» om man ikke passer på, for her vil temperatursvingningene være enda større enn ved innendørs lagring, poengterer han.
– Når vårsola begynner å gjøre seg gjeldende, kan det være mye frostkondens som våkner til liv, og da vil du få ei algeoppblomstring som kan sette seg i både kalesje-duk, puter og skrogtrekk. Alt av stoffmaterialer blir da ødelagt, for dette er ikke bare å få bort. Derfor er det viktig å få åpnet opp så tidlig som mulig, legger han til.
– Får dere inn mye puter og kalesjer som må kasseres?
– Ja, det er en god del som bare må kasseres. Har man fått slik fuktskade i materialene må alt byttes, også skummet som er inne i puter og trekk. Lukta og misfargingen kan dessverre ikke fikses på annet vis, forteller Nilsen.
Husk på sømmene
Kondens, blåmann og misfarging er kun en del av det man må huske på når det kommer til vedlikeholdet av stoffmaterialer. Sømmene i kalesjene bør også jevnlig kontrolleres.
– Du frykter ikke å bli fri for jobb ved å gjøre folk mer oppmerksomme på denne vedlikeholdsjobben?
– Nei, absolutt ikke. Vi kommer til å ha mye å gjøre med for eksempel vedlikehold av sømmer, smiler Nilsen.
– Dette er noe de fleste ikke kan gjøre selv, og bør gjøres med minimum 5 års mellomrom, sier han.
– Det er uunngåelig at sømmene forvitrer etter noen år. De blir eksponert for vær og vind, sjøvann, og ikke minst sollyset, som er det aller verste i denne sammenhengen. Like uunngåelig er det at man får en rift i et kalesje-vindu, eller at man får en brekkasje i et glidelås, fortsetter han.
– Disse jobbene er noe vi typisk kan bistå med, og vi har det meste som trengs til dette lagerført. Både glidelås, vindusplast, kalesje-beslag og kalesje-stenger, impregnering, trykknapper, vrimaljer og andre nødvendige deler er forbruksvarer som vi lagerfører, sier han videre.
– I sum kan vi si at det gjelder å være påpasselig når det kommer til lagring, vask og impregnering. En ny båt kan få interiør og kalesje ødelagt allerede i første vinteropplag, selv om den er ny og fin, avslutter Nilsen.