På vegne av Hemnes Turistforening lanserer nå Astrid Jonassen og Åse Blakstad fra Hemnesberget nyvinningen kajakk-orientering.
Arrangementet er i tillegg til å være en nyskapning, også et ledd i å forsøke å øke foreningas arrangementsaktivitet i den ytre delen av kommunen.
– Turistforeninga er til for hele kommunen, og ønsker seg medlemmer og aktivitet på alle tettstedene, sier Jonassen.
– Tidligere har kanskje det meste av aktiviteten vært konsentrert om fjellheimen og hyttene, men Hemnes har mye mer å by på, fortsetter hun.
– «Fra smul sjø til evig snø», heter det jo, og dette blir da «smul sjø-delen» av HTFs arbeid, smiler Blakstad.
– Dette er dessuten et nær 100 prosent korona-trygt arrangement. Tar du med egen penn for å skrive deg opp i bøkene som ligger i postkassene, samt litt håndsprit, er du ekstra trygg, legger hun til.
Adoptert idé
Idéen har de hentet fra et lignende konsept lengre ut på Helgelandskysten, men de har valgt å utelate bilder av områdene postene befinner seg i.
– Vi valgte å gjøre det på en litt annen måte, og har sydd godt synlige flagg som vi plasserer ved postkassene. Jeg tror det skal bli lett nok å finne frem til postene, og Hemnes-halvøya er ganske lett å orientere seg på, sier Jonassen.
– Postene vil befinne seg i både Ranfjorden og Sørfjorden, i et nokså stort område. Det betyr at vi holder oss til saltvannspadling, selv om det ved en eller to av postene kan være brakkvann, legger hun til.
– For noen av postene vil det være lurt å beregne at man skal finne frem til de på flo sjø. Noen utfordringer må det tross alt være, smiler hun.
Premiering
Damene bak arrangementet planlegger å få ut åtte poster, og aktiviteten skal pågå i perioden mai til oktober. Og HTF har også ei premiegulrot å lokke med.
– Alle som har vært innom alle åtte postene blir med i trekningen om overnatting på ei av foreningas hytter, forteller Jonassen.
– De fleste postene har vi dessuten valgt å plassere på mål som ikke nødvendigvis er de mest besøkte turstedene, legger hun til.
– «Rævahæsjen», «Mærraføa». Kanskje får man oppleve ei ny vik man ikke har vært obs på tidligere, og som kanskje var mer i bruk som turmål tidligere, sier Blakstad.
– Kartene er straks klare, og de vil bli å få kjøpt på Circle K i Korgen og på Best Hemnesberget, og koster 100 kroner per deltager, forteller Jonassen.
– Postene er ikke plassert ut riktig enda, men målet er at det skal være klart til i mai. Det vil legges ut på turistforeningas hjemmeside når det er klart, legger Blakstad til.
Ingen medlems-krav
Fra Hemnes Turistforening stilles det ingen krav eller settes begrensninger til hvem som kan være med på moroa.
– Foreninga har ikke kajakker disponible, så dette må deltagerne skaffe selv. Vi har heller ikke sagt noe om aldersklasser eller lignende, forteller Jonassen.
– Det er ikke noe krav om at man må være medlem av HTF for å kunne delta på dette. Men det er klart vi ønsker oss nye medlemmer, legger hun til.
– Og så er det viktig å poengtere at all deltagelse og ferdsel foregår på eget ansvar, supplerer Blakstad.
– Dessuten ønsker vi at de som deltar er flinke til å ta hensyn til dyr på beite, og dyre- og fuglelivet ellers, legger hun til.
– Og som ellers når man ferdes i naturen skal man huske på å forlate området slik det var, Fortsetter Jonassen.
På «gammelmåten»
På postene vil man finne postkasse med rødt flagg, og i kassene ligger det notisbok og orienteringstang.
– Notisboka er der mest fordi det er hyggelig å se hvem som har vært der, sier Blakstad.
– Det viktigste i postkassen er selvsagt orienteringstengene. Vi har gått for den gode gamle metoden, med klipe-tenger som man setter merke i de laminerte kartene med. Slik får vi registrert hvem som faktisk har vært på alle postene, fortsetter hun.
– Disse tengene har vi vært så heldige å få hos Ole Morten Wie i Mo Orienteringsklubb. De passer utmerket til dette opplegget, da det kanskje ikke er alle som behersker apper og gps, eller vil ha med mobiltelefonen ut på havet. Det blir på «gammelmåten», uten krav til elektronikk, legger hun til.
– Skal man være med i trekningen om premier, må kartene leveres til en av oss innen 15. november, sier Jonassen videre.
– De som klarer minimum fire poster vil også bli med i trekningen av noen mindre premier, legger hun til.
Spente på interessen
– Det blir spennende å se hvor mange deltagere vi får. Vi produserer 40 kart til å begynne med, og plasserer 20 på hvert salgssted. Så får vi heller lage flere dersom det blir utsolgt, sier Jonassen.
– Det vil jo i så tilfelle være et luksusproblem, legger hun til og smiler.
– Vi regner jo denne første gangen som en prøve, og er vi så heldige at interessen blir stor skal vi sørge for flere kart, avslutter Blakstad.