10. mai 1940 ble DS «Nordnorge» torpedert av britiske krigsskip utenfor Hemnesberget. I januar i år ble skipet lokalisert med sonar-scanning, og 27. april var Seløy Undervannsservice as på plass for å filme vraket. Med på turen var Ina Trælnes fra Visit Plura og Torbjørn Skjæran fra Hemnes Historielag, som begge har vært engasjert i prosjektet lenge.
Det råder ei spent stemning ombord i Seløy Undervannsservice sin «operasjonsbase» Nautilus Aldra, som er den gamle fergen Aldra som gikk i fast trafikk mellom Hemnesberget og Leirvika.
Det er glade fjes, smil og latter. Samtidig er det en spenning der, en forventning i lufta. Omtrent som de siste timene og minuttene før gavene skal åpnes på julaften.
En bit av historien
Kun minutter etter at vi la ut fra Præsteng-brygga, der DS «Nordnorge» ble senket for snart 81 år siden, blir en ROV satt ut (ROV, fra engelsk Remotely operated vehicle, journ. anm.) i fjorden. Den fjernstyrte undervannsfarkosten bruker heller ikke lang tid på sin ferd ned mot 280 meters dyp. ROV´en blir fjern-manøvrert, og bak spakene sitter Marius Nilsen, prosjektleder i Seløy Undervannsservice.
Ingen har sett skipet på snart 81 år. Plutselig dukker det opp på skjermene i kontrollrommet.
Der nede i dypet står tida stille, og med ett er det som om tida blir borte også for oss alle som får se disse første bildene av det gamle hurtigruteskipet.
– Skipet ser helt utrolig intakt ut! Jeg får bare lyst til å hoppe i dykkerdrakten, utbryter Ina Trælnes fra Visit Plura, som har vært en av pådriverne i prosjektet.
– Dette er historiske bilder på en historisk dag! Jeg står her med tårer i øynene, utbryter en tydelig glad og rørt Torbjørn Skjæran. Han har jobbet i mangfoldige timer for å få finansieringen av prosjektet i havn. Og nå får Hemnes Historielag, samt alle andre involverte full valuta for pengene.
– Jeg er bare fryktelig glad for at vi klarte å skrape sammen nok penger til å hyre inn slike proffe folk. Nå får vi utrolig verdifull dokumentasjon på en del av historien som det har vært snakket om, og spekulert om i lang tid her på Hemnesberget, fortsetter han.
Overrasket
I kontrollrommet er det nokså stille. Bildene viser baugen og brua, og stadig nye detaljer kommer til syne. Navnet står fortsatt skrevet med store bokstaver i fronten.
Og så; ei skipsklokke dukker opp på skjermen, og det synes tydelig at det står Nordnorge gravert på den.
– Jeg ante ikke at det var to skipsklokker ombord, utbryter Skjæran.
– Vi hadde ei skipsklokke som havnet på land hengende på Langbakken-skola tidligere, men det er ukjent for oss hvor den befinner seg nå, legger han til.
Se bilder fra skipsvraket DS «Nordnorge» og oppdraget med filmingen
– Jeg må si jeg er overrasket av det vi ser på skjermene. Jeg trodde definitivt at skipet skulle vært mere knust på sin ferd nedover skrenten på havbunnen, forteller Per Gunnar Tryggestad, prosjektleder i Seløy Undervannsservice as.
Tryggestad forteller at de ble involvert i prosjektet på et litt tilfeldig vis.
– Jeg har kontor i nærheten av et miljø som kjenner Ina og Visit Plura godt, og så var det en del prat om dette vraket som har vært pratet om så lenge. Jeg var litt stor i kjeften og sa at det ville ta oss 10 minutter å finne det med sonar-scan, smiler han.
– På denne måten ble vi koblet mot Ina, som ringte meg og tok meg på ordet. Og nå har vi både funnet og filmet skipet, legger han til.
Dykking og krigshistorie
Ina Trælnes og Visit Plura hadde i utgangspunktet håpet at vraket skulle ligge slik at de kunne nå den med ordinær dykking. Der det ble lokalisert er det altså 280 meter dypt, noe som blir i overkant for dypt til at det er trygt.
– Vi ble selvsagt litt skuffet over at det ikke lar seg gjøre å dykke ned til vraket, men her er vi med på en viktig del av det å få frem historien, så motivasjonen for vår del er ikke kun dykkinga, det er også det å være med på å oppklare mysteriet, sier en engasjert Trælnes.
– Vi ville gjerne være med og bidra til at det ble gjort. Vi hadde ikke klart det alene, men sammen med Hemnes-samfunnet, og Torbjørn Skjæran i spissen, fikk vi det til, Hemnes kommune har også bidratt sterkt til at vi kunne realisere prosjektet, i tillegg til diverse velforeninger her på Hemnesberget, legger hun til.
– For oss i Visit Plura er ikke dette slutten på dette eventyret. Vi har fått frem helt episke bilder, og vi skal nå ut med historien. Det blir publisert saker i internasjonale magasiner om dette, og vi jobber med å vise fram dykkemulighetene vi har på her på Helgeland. Å vise dette fram og knytte det til krigshistorien kan være en måte å få liv i distriktene på, sier hun videre.
Gravplass
Selv om bildene viser et svært lite ødelagt skipsvrak, kommer det for all tid til å ha sitt endelige anløp på bunnen av havet, der det daglig besøkes av reker, fisk, sjøstjerner og andre havdyr.
– Å heve skipet vil aldri bli aktuelt, forteller Torbjørn Skjæran.
– Det er det to grunner til. For det første er dette en gravplass på 280 meters dyp. Ingen vet hvor mange sårede tyske soldater og østerrikske bergjegere som ble med skipet til bunns. Dernest vil en hevingsoperasjon koste en liten formue, og utfallet vil være usikkert. Det er bedre at skipet får bli der det er. Nå har vi besøkt DS «Nordnorge», og fått fabelaktige bilder derfra, avslutter den glade og engasjerte historiejegeren.