En tilstandsrapport fra en undersøkelse gjort på skolene i Hemnes i skoleåret 2019-2020 ble nylig presentert i kommunestyret. Tallene for trivsel og mobbing var oppsiktsvekkende lave.
Rapporten gjør et utvalg for å belyse tilstanden for skolene i Hemnes kommune. Den gir resultater fra Nasjonale prøver, samt elevundersøkelse. Rapporten kan fortelle noe om hvor skolene i Hemnes ligger i enkelte fag sammenlignet med landsgjennomsnittet, men tar også for seg trivsel og mobbing.
Det er skolesjef Rolf Arne Westgaard som har gått gjennom rapporten, og har både før, underveis og etter kommentert resultatene.
En elevundersøkelse gjort på 7. trinn viser svake tall på mange parameter.
«Vi legger blant annet merke til svakt på trivsel, motivasjon, elevdemokrati og vurdering og læring. Støtte hjemmefra og fra lærerne har vært positivt over tid i Hemnes, men også her er vi lavere enn tidligere år.» står det som en kommentar i rapporten.
De samme tendensene ser man på elevundersøkelsen på 10. trinn.
«Positivt er at trivselen er god, støtte hjemmefra og faglig utfordring.»
Høyt mobbetall
En av punktene i rapporten handler om mobbing. En tabell viser andelen elever som svarer at de blir mobbet av medelever, mobbet digitalt (på skolen) og/eller mobbet av voksne på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere.
Her ligger 7. trinn i 2019 i Hemnes kommune på tallet 15,1 på spørsmålet om man har blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene, mens det nasjonalt ligger på 5,7. Tallet for Hemnes kommune er også en betydelig økning fra 4,5 året før.
Også 10. trinn har høyt tall på samme spørsmål, med 12,8 sammenlignet med nasjonalt 4,4.
Kommentar fra skolesjef er: «Vi er ikke komfortable med så høye og negative tall for 7. trinn. Det har vært jobbet internt med de aktuelle skolene/klassene og Fylkesmannen har også vært involvert. Det jobbes spesifikt med noen klasser og det jobbes generelt med Bry deg» i hele kommunen. Dette skal og må bli bedre!»
Konklusjon
I slutten av rapporten kommer konklusjonen, hvor det står forklart at elevmassen i grunnskolene i Hemnes er på 492 elever i 2019-2020. Det gjør at man statistisk er en liten gruppe, noe som gjør det utfordrende i statistisk arbeid og kan gi store svingninger.
«I Hemnes kommune har det tidligere vært en tendens til å score dårlig på 5. trinn, og bedre oppover i skolesystemet. Det jobbes hard for å gjøre det bedre i de tidlige skoleårene. Derfor var det litt skuffende etter flere positive år noe svakere resultat igjen på 5. trinn.»
Ikke forventet
Vi har tatt kontakt med skolesjefen i etterkant, for å høre hva han selv tenker om resultatene.
– Var resultatene forventet?
– Vi har sett tendensen på Ungdata tidligere, men det var ikke forventet. Vi vet når vi setter fokus på slike ting så kan de negative tallene øke i starten. Når det måles på trinn er det veldig, veldig få som svarer og dette er litt «skummelt» statistisk sett. Slår veldig fort ut negativt, og positivt. Det betyr ikke at vi bagatelliserer negative tall, men skolene må vite hva som ligger bak tallene; klasse og individ nivå.
Westgaard forteller at de derfor tar tallene opp på kommunenivå.
– Skolene jobber på klassenivå og individ nivå. Rektorene skal ikke bare jobbe med elever og ansatte om disse resultatene, men dette skal også årlig presenteres i skolene sine utvalg.
– Vet man noe om hvilken skole/hvilke skoler de lave resultatene stammer fra?
– Det er ingen skoler som går igjen og det er ingen som er systematisk negativ. Kommunen har utfordringer, høy andel barnevernssaker, rus, psykisk helse, lavt utdanningsnivå, svak helseprofil, og dette gir også skolen utfordringer.
– Hva gjør man for å jobbe med å bedre resultatene?
– Alle skolene er inne i prosjektet «Bry deg!» som nettopp jobber med dette temaet. Bedre læringsmiljø og klasseledelse. Autorativ voksen. Det jobbes også med at skolene skal bli Helsefremmende. Bjerka og Finneidfjord er klare, og dette innebærer gode rutiner på alt fra renhold til inspeksjonsplaner.
Det jobbes med nytt kommunalt skolereglement, tilpasset nytt lovverk, som skal være ferdig og klart til skolestart til høsten. Det må gjennom HOKU og utvalg på skolene.
– «Go oppvekst i Hemnes» jobber også med dette for å bedre samordning og tjenester til barn og unge, blant annet BTI – bedre tverrfaglig innsats.
COS
– Det er kommet på plass en koordinerende enhet for barn og unge, Christina Solvang.
Også barnehagene har tiltak som på sikt vil komme skolen og elevene til gode.
– Barnehagene jobber med COS-kurs til foresatte. Mange foreldre synes det er utfordrende å gi barna sine trygghet og god oppvekst. Foreldreveiledningskurset Circle of Security (COS), trygghetssirkelen, skal gi foreldrene verktøy til å forstå bedre hvilke behov barn har, hvilke signaler de gir og hva vi kan gjøre for å møte disse behovene bedre.
Det skal også være en ny plan for uteområdene i skole og barnehage til et politisk møte i juni. Dette for å bedre aktiviteten blant barn og unge.
Westgaard forteller at Hemnes sentralskole skal starte med noe som kalles Trivselsledere, som er aktivitører i skolegården.
– Bjerka skole jobber blant annet med felles sosiale mål hver måned, og så har Helse og velferd et pågående prosjekt med å få på plass helsestasjon for barn og unge, samt jobbe med overgangen til videregående.
– Hvilke tiltak er typiske i en mobbesak?
– Når det gjelder mobbesaker og trivselssaker er det ingen typiske saker. Hver sak lever sitt eget liv. Skolene følger dette nøye opp og er blitt flinke til å skrive aktivitetsplaner. Vi ser kanskje en tendens at dette dras inn i skolen fra fritiden, digital mobbing blant annet.
Tidlig innsats
I slutten av rapporten skriver Westgaard at det i år skal fortsette å være fokus på jobben med å forbedre de svake trivsel- og mobbetallene.
«Vi mener at «Bry deg!» og «God oppvekst i Hemnes» kan gi oss positive bidrag (resultater følges spesielt opp neste år).»
«Vi mener å fortsette å bedre samarbeidet med barnehagene, styrke skole/hjem samarbeidet samt det med tidlig innsats vil være av stor betydning for å få inn en sterkere læringskultur og et bedre læringsmiljø. «Framsnakking» av lærerne, skolene, samarbeid og hardt arbeid vil styrke læringsresultatene for barna i Hemnes kommune».