Torsdag 18. mars rundet Coop Korgen 75 år. Jubileumsmarkering passet de på å ha, selv om Koronaen sørget for at det ble uten kaker og kaffe.
Butikksjef Erlend Ervik og daglig leder i Coop Korgen, Ingrid Thom forteller at de gjerne skulle servert både det ene og det andre, men at omstendighetene vi har nå gjorde at de måtte gjøre ting på en annen måte enn hva man tradisjonelt ville gjort.
– Det ville vært uansvarlig å lage folkeoppsamlinger ute i inngangshallen, og å ha det utendørs var heller ikke et godt alternativ. Så derfor har vi gjort det beste ut av det, og sørget for gode, lokale tilbud som kundene kun finner her hos oss, sier Ervik.
– I tillegg har vi selvsagt sørget for at det synes godt i butikken at vi feirer noe stort, legger han til.
– Kaffe og kaker skal vi nok alltids finne ei anledning til å servere senere, supplerer Thom.
– Vi har kjørt på med jubileumstilbud hele uka, og supplert med stadig nye uka igjennom. Det har vært veldig mye folk i butikken både i går og i dag, og jeg renger med at det vil fortsette til helga, smiler han.
Jubileumsbok og fest
– I forbindelse med jubileet kommer også «samvirkelagsboka», som Dag Brygfjeld og Per Jomar Hoel står bak. Den omhandler handelshistorien i Korgen, og selv om den ble forsinket på grunn av Koronaen, er den like om hjørnet, forteller Ervik.
– Vi har lenge håpet at vi kunne slå til med en skikkelig samvirkelagsfest, men det må vi nesten bare ha på vent. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves heter det jo, sier han og ler.
Ervik forteller at årsmøtet også er satt på vent.
– Ting og tilstander snur fort for tiden. I forrige uke kunne vi hatt lov til å arrangere årsmøte på normalt vis, denne uka har vi det ikke, sier han.
– Det blir et spennende årsmøte når vi engang kommer til avviklingen av det. Vi feirer 75 år i år, og i teorien kan det jo være siste året, dersom det ender med fusjon. Alt dette ligger foreløpig på is, som så mye annet, legger han til.
Feiring også på SoMe
I tillegg til markering i selve butikken, har de satset på å være ekstra aktive på blant annet Facebook.
– Vi har fått massevis av flotte premier fra leverandørene og samarbeidspartnerne våre, så vi kjører på med konkurranser på nett, forteller Ervik.
– Vi forsøker å ha en konkurranse hver eneste dag nå i jubileumsperioden, og det ser ut til å være populært, og vi får bra med oppmerksomhet på disse, legger han til.
– Nå er det bare å ta fatt på de neste 75 åra, avslutter butikksjefen med et smil.