Skog og landbruksarealer har stor betydning også for friluftsliv, helse og trivsel. Kommunen er befolkningens nærmeste forvaltningsmyndighet, og kan på den måten anses å skulle være en slags brobygger mellom landbruksnæringen og friluftslivsinteresser.
Landbrukssjef i Hemnes kommune, Øystein Dyrlie, forklarer nærmere hvilke vurderinger som gjøres i etaten når det kommer til å veie aktivt skogbruk opp mot friluftsliv.
Sikkerhet
– Stemmer det at disse tettstedsnære hogstene rundt Hemnesberget har vært kjent for Hemnes kommune i et par år?
– Som jeg jo svarte på et lignende spørsmål i forrige runde er det ikke meldeplikt på hogst. Av den grunn har heller ikke kommunen krevd innsyn i eventuelle hogstplaner i dette området.
– Som kjent foregår det barnehagedrift i hogstområdet. Har Hemnes kommune en ansvarsrolle med tanke på varsling og det å ivareta sikkerheten til barna, og barnehagens ansatte?
– Hvis det er alminnelige sikkerhetshensyn under selve driften det tenkes på her, er dette selvsagt utøvende entreprenørs ansvar. I første rekke maskinfører. Det er i så måte ingen prinsipiell forskjell på dette og enhver annen anleggsvirksomhet.
Hvem varsles?
– Med tanke på kravpunkt 5 i PEFC. Hvilke undersøkelser gjøres for å avdekke om områdene brukes i friluftsøyemed? Hvem er egentlig ansvarlig, hvilke hensyn tas til befolkningen som bruker disse områdene og hvem blir varslet eller forespurt når hogst skal foregå så tett innpå bebyggelse?
– Også disse spørsmålene er nær beslektet på det jeg svarte på i forrige runde. Undertegnede mottok en henvendelse fra en ansatt i barnehagen en ettermiddag og tok derfor kontakt med både OVF og Allskog, noe leder i barnehagen er kjent med. Etter hva kommunen fikk opplyst hos tilsynsmann for Opplysningsvesenets Fond har det vært en dialog med de nærmeste naboene i området. Ansvarlige for Frikultbarnehagen skal også være orientert om dette.
– Kommunen har også vært i kontakt med skogbruksleder i Allskog som har forelagt hogstplanene. Av disse går det frem at det er den søndre delen av teigen som blir hogd. Dette er et eldre tett plantefelt som sannsynligvis ville tørke ut innen få år om det ikke var blitt hogd. Det settes igjen er solid kantsone mot frikultbarnehagen. Skogen mot fjorden blir også stående det samme gjelder de nordre delene av teigen. Alt i alt vil det bli stående igjen over 100 daa (dekar, journ. anm.) i denne teigen som ikke blir hogd.
– Frikultbarnehagens styrer forteller at de ikke har blitt kontaktet i forkant av hogst, noe OVF skal ha kommet med en halvveis beklagelse på. På hvilket tidspunkt var Hemnes kommune i kontakt med Frikult?
– Som sagt fikk jeg en telefonhenvendelse fra en ansatt i barnehagen etter at driften var igangsatt. Kommunen anser for øvrig forholdet mellom frikultbanehagen og Opplysningsvesenets fond som et privatrettslig forhold.
Tettstedsnært friluftsliv
– I PEFC skogstandard kravpunkt 5 står det blant annet at «Friluftsinteressene skal tillegges særlig vekt i by- og tettstedsnære skogområder blant annet ved valg av hogstform og flatestørrelse, og ved å unngå kjøreskader på stier.» Er Hemnes kommune kjent med hva som gjøres konkret for nettopp å tillegge friluftsinteresser særlig vekt i slike skogområder?
– Når det gjelder konkrete tilpasninger i den siste drifta er det satt igjen betydelige kantsoner mot fjorden, og den nordre del av teigen blir ikke berørt i det hele tatt. Ellers er vi kjent med at Opplysningsvesenets fond til nå har hatt en fleksibel holdning overfor naboer i alle år.
– Befares områdene, og er det andre enn representanter for næringa som er med på slike befaringer? Er kommunen alltid representert? Har Hemnes kommune stilt krav til Allskog i henhold til kravpunkt 5, for å ivareta innbyggernes rettigheter med tanke på at hogsten nå foregår i tettstedsnære og mye brukte frilufts- og naturområder?
– Som tidligere nevnt er det heller ikke meldeplikt på skogsdrifter. Jeg vil samtidig gjenta det jeg har skrevet tidligere om at skogeier har råderett over eiendommens ressurser. Etter Lov om skogbruk LOV-2005-05-27-31, § 4 er skogeieren selv ansvarlig for at tiltak blir utført i samsvar med lov og forskrift. Kommunen kan gripe inn hvis det er påviselig at det er brudd på slike.
– Hemnes kommune har ellers en aktiv holdning når det gjelder å tilrettelegge for friluftsliv, og bruker en del ressurser på dette.
Regulerte friluftsområder
– Nyere forskning viser også en klar sammenheng mellom skog, intakt natur, gamle trær og folkehelse, mental helse og redusert stress. For enkelte er det å ha natur tett på og lett tilgjengelig også med på å øke bolyst, og får folk til å bruke kroppen mer. Tar Hemnes kommune som forvaltningsmyndighet dette med i betraktning når områder skal vurderes med tanke på hogst?
– Når det gjelder de to største tettstedene Korgen og Hemnesberget bør forholdene ligge spesielt godt til rette, jeg har allerede nevnt de konkrete tilpasningene som er gjort rundt drifta ved Lyhågen fra OVS sin side. Ellers er hele skogen på nordsiden av Hemnesberget regulert til friluftsområde i kommuneplanens arealdel.
– I Korgen fungerer i praksis Sjøforsen naturreservat som et lett tilgjengelig nærturterreng på drøyt 1.000 daa. Dette kommer selvsagt i tillegg til andre godt tilgjengelige arealer. Totalt sett mener vi på kommunalt hold at forholdet mellom primærnæringer og friluftsliv er godt ivaretatt.