Legekontorene i Hemnes kommune går fra og med 1. mars over til digital dialog med tjenesten Helsenorge.no.
Siv Bårdsen, enhetsleder Helse og velferd i Hemnes kommune, forteller at det fine med Helsenorge er at det vil gi en bedre kommunikasjon mellom legekontoret og pasienten.
– Der kan du logge inn og se på reseptene dine, har du vært på sykehus ligger epikrisene dine tilgjengelige der. Det gir en helhet for pasienten, fortsetter hun.
– Som pasient kan du også sende melding elektronisk til behandlende lege med beskjed eller spørsmål som ikke haster, i tillegg til reseptbestilling, sier hun videre.
– Tidligere, da vi brukte besøklegen.no, måtte folk uansett bruke Helsenorge for å fornye resepter og slikt. Mange slet med å skille mellom de to plattformene som var i bruk, supplerer Pia Kristin Villmones, helsesekretær ved Korgen legekontor.
– Nå blir det kun én plattform å forholde seg til, noe som vil gjøre det enklere for alle parter, legger hun til.
Nasjonal endring
– Hva er bakgrunnen for at Hemnes kommune velger å gå over til dette systemet?
– Dette er noe som skjer nasjonalt, og de aller fleste kommuner går over til denne tjenesten nå. Det kan være en fordel på flere vis at det er likt over hele landet. Da slipper man å bytte systemer dersom man flytter på seg, sier Bårdsen.
– Det eneste pasienten trenger å gjøre er å logge seg inn på helsenorge.no etter 1. mars, og godkjenne at de vil ha digital kontakt med sitt fastlegekontor, legger Villmones til.
– Man kan gå inn via hjemmesiden til Hemnes kommune eller direkte inn på Helsenorge.no. Her identifiserer du deg med bank ID og åpner for digital dialog med fastlegen og oppretting av personlig helsearkiv. Marker for at du vil ha melding på SMS, forklarer hun.
– Vi er avhengig av din godkjenning for å kunne sende deg meldinger, og det er viktig. Det gir oss mulighet for rask og smidig kommunikasjon uavhengig av vanlig postgang. Vi anbefaler alle å benytte mulighet for digital dialog. Da kan vi raskere sende ut informasjon om prøvesvar og oppfølgende behandling, fortsetter hun.
– Foreldre representerer barn under 12 år når det gjelder digital dialog, og du vil også kunne få beskjed om, og påminnelse om time, via SMS eller E-post etter eget ønske, legger hun til.
– Vi er også veldig glade for at de hos Helsenorge har et direktenummer for brukerspørsmål, der alle kan ta kontakt. Det sparer oss for veldig mye tid på legekontorene, avslutter hun.