Å være kvinne i et mannsdominert yrke tar Tonje Aasen Brygfjeld (27) på strak arm. Hennes arbeidsplass er på veien, rettere sagt i et 19,5 meter langt vogntog.
Lastebil, trailer, semi eller vogntog? Før saken kan begynne må Tonje Aasen Brygfjeld rydde opp i disse begrepene. Vi blir altså enig i at ordet «vogntog» er mer enn godt nok i dette tilfellet. Kjøretøyet på 19,5 meter strekker seg fra den ene enden av verkstedet til Fineide Transport, til det andre.
Dette er Tonjes nye arbeidsplass.
Hun har jobbet som sjåfør i Fineide Transport i rundt 1,5 år, og har nylig fått levert sin nye doning. Som eneste kvinnelige ansatt i et mannsdominert miljø, kan Tonje fortelle at hun blir meget bra behandlet.
– Det har gått kjempefint. Jeg føler ikke jeg blir forskjellsbehandlet, og jeg ønsker heller ikke noen særbehandling. Jeg vil fortjene min plass. Hvis jeg lurer på noe så er jeg ikke redd for å spørre. Det verste jeg vet er hvis andre kommer og prøver å overta det jeg holder på med, det har jeg opplevd ved andre arbeidsplasser.
Flymekaniker
Tonje forteller at det er litt tilfeldig at hun endte opp som lastebilsjåfør.
– Jeg er egentlig utdannet flymekaniker, men jeg var en blant mange som ikke fikk lærlingeplass etter videregående. Jeg søkte meg rundt, men folk vet ikke hva de kan bruke min utdannelse til.
Tonje sto fast, livet ble på mange måter satt på vent.
– Til slutt bestemte jeg meg for å ta opp lån og kjøre opp til lastebil. Det er stor mangel på sjåfører, og jeg gikk fra å få utallige avslag til å måtte si nei til jobber selv.
Hennes første arbeidsplass på hjul ble hos Johansen Maskin i Korgen.
– De var de første som tilbød meg jobb. Der lærte jeg mye og ble på mange måter mer selvstendig.
Etter hvert ble hun kontaktet av Fineide Transport, som ønsket at Tonje skulle begynne å kjøre langtransport for dem.
– Langtransport, da bor man i større grad i bilen. Jeg fant ut at det var nå eller aldri, dette måtte jeg prøve før jeg stiftet familie.
Tonje takket ja til stillingen, og kjører for det meste Norgesvindu.
Kjedelig?
Øyvind Fineide er en av de ansatte, og også sønnen til daglig leder Kyrre Fineide. Han forteller at Fineide Transport har mange ulike frakteoppdrag, men kjører i all hovedsak hytter og vinduer til omtrent overalt i Norge.
– Vi frakter blant annet Ranahytta, vinduer fra Natre og Norgesvindu fra Trofors. Vi blir nå 13 ansatte, fordelt på 10 biler.
Mandags morgen skal det lastes opp, og Tonje gjør seg klar til dagevis på veien. Går alt som planlagt er hun tilbake torsdag eller fredag.
– Vi jobber ikke helg, og det er et veldig omfattende reglement rundt kjøre- og hviletid som skal følges.
– Hvordan er det egentlig å være lastebilsjåfør? Blir det ikke kjedelig å kjøre så langt?
– Uansett hvilken jobb man har er det ting som ikke er like gøy. Det folk nok ikke skjønner er at hodet er konstant okkupert når man er ute og kjører. Man planlegger hele tiden, snakker med kolleger på telefonen, stopper og prater med folk, har hviletid og får en del avbrekk.
Øyvind legger til at jobben på mange måter er frihetsfull.
– Man styrer dagen selv og får se mange fine plasser, spesielt nordover.
– Lofoten er en av de flotteste plassene. Det er litt av et syn når man starter tidlig på morgenen og ser sola komme opp av havet. Jeg har fått opplevd utrolig mye og sett så mye av Norge, sier Tonje.
Sosial gjeng
– En annen stor opplevelse var i Lyngseidet i Troms. Jeg stoppet for å kjøpe meg mat, ser tilfeldigvis opp og ser et helt spektakulært nordlys. Det var sånn som man tror man bare ser på tegnefilmer, fortsetter hun.
Tonje legger ikke skjul på de negative sidene av jobben, for ikke alt kan planlegges.
– Det ble mange timer på Saltfjellet i fjor, ler hun.
– Trailersjåfører er ofte en sosial gjeng. Man spiser og prater sammen og blir godt kjent. Man føler seg ikke alene. Og gjengen her er utrolig bra, jeg stortrives og ler mye. Ting er på stell og alt er etter boka. Det er en stor trygghet.
God sjef
Hun legger spesielt stor vekt på å ha en god sjef.
– Når det har vært dårlig vær og jeg har pratet med Kyrre om at jeg kanskje blir forsinket, så har han alltid bare vært positiv. «Du kommer fram når du kommer fram» pleier han å si. «Du skal jo hjem igjen, du også».
Hun beskriver Kyrre Fineide som en veldig god sjef.
– Jeg har tidligere opplevd det motsatte, og det gjør mye med arbeidsmoralen. Har man en god sjef får man lyst til å yte maksimalt.
Hun synes generelt at det er en fin arbeidskultur i Fineide Transport.
– Alle møtes mandags morgen og hjelpes til slik at man kommer seg av gårde tidligst mulig, og dermed er hjemme igjen tidligst mulig. Stiller man spørsmål her, får man ikke høre «herregud, kan du ikke det?», man får et hyggelig og hjelpsomt svar.
– Jeg føler på en måte at det er mer akseptert å være kvinnelig yrkessjåfør enn å være kvinne i andre mannsdominerte yrker, sier Tonje reflekterende.
– Før var det ingen kvinner i bransjen. Jeg synes det er bare positivt å få flere kvinner med, avslutter Øyvind.