De siste 12 månedene har kunder ved 10 Circle K-stasjoner i Nordland kjøpt om lag 6800 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. Aller mest mat reddes i Mo i Rana, men også i Korgen berger man flere kilo i året.
Hos Circle K i Korgen forteller daglig leder Tom Tuven at appen har rukket å bli populær også her i distriktet, men at omsetningen av Too Good To Go-posene fikk en «dupp» da Koronaen traff oss.
Kaste minst mulig
– Her hos oss fikk en skikkelig «flying start» da vi tok appen i bruk. Statistikken viser at vi i 2020 reddet 257 måltider. Samtidig ser vi at nesten halvparten av disse var tilbake til januar og februar, og det betyr at det stoppet veldig opp fra og med mars, forklarer Tuven.
– Folk ble kanskje litt mer tilbakeholdne med det meste da Koronaen kom, fortsetter han.
Tuven forteller at innholdet i posene alltid vil variere, men at de som regel inneholder både sunn mat og det som er mer egnet til kaffekopp-kosen. Det bestemmes av hva som ligger igjen når posene skal pakkes.
– Det er ikke bare Too Good To Go vi bruker for å «redde mat» hos oss. Vi har også lokale avtaler med flere grisebønder, som kan nyttegjøre seg noe av det som blir til overs etter at forundringsposene er solgt, legger han til.
– Vi jobber for å kaste minst mulig, og vi håper at tjenesten får et oppsving hos oss igjen når ting normaliserer seg litt, avrunder han.
Grubhei best i nord
– Vi har veldig mange faste kunder på disse overraskelsesposene, og ofte henter de to poser i slengen. Mange kommer dessuten innom og henter mat før de skal på nattskift. De forteller oss at de gleder seg til å sjekke innholdet, sier Tone Lise Pedersen ved Circle K Grubhei.
– I tillegg er mindre matsvinn bra for miljøet, legger hun til.
Ingen Circle K-stasjoner i Nordland redder mer mat enn Mo i Rana-stasjonen. I løpet av 2020 har Circle K Grubhei berget 1572 måltider med overskuddsmat. Deretter følger Circle K Mosjøen med 1306 porsjoner, Bodø-stasjonene Circle K Hunstad og Circle K Olav Vs gate med henholdsvis 1099 og 763 porsjoner, og Circle K Leknes med 575 porsjoner mat.
– Vi synes det er veldig flott at så mange benytter seg av ordningen. Vi var faktisk én av de aller første Circle K-stasjonene i landet som testet Too Good To Go. Totalt har vi reddet 4532 måltider, og vi har fått mye hyggelig respons fra kundene. Posene har en brukervurdering på 4,67 av 5 inne på appen, og det er veldig bra, sier Pedersen.
Har reddet 200 000 porsjoner
Ved hjelp av den populære appen Too Good To Go har Circle K-kunder på landsbasis i løpet av en treårsperiode kjøpt 200 000 poser med overskuddsmat.
– Dette er en veldig hyggelig merkedag for oss. Matredding er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.
Per i dag er det 115 Circle K-stasjoner over hele landet som lar kundene redde overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. 200 000 måltider har blitt reddet siden samarbeidet startet for tre år siden. Bare i 2020 har stasjonskundene kjøpt mer enn 85 000 forundringsposer gjennom appen.
Mer enn 1 million matreddere
I Norge kobler Too Good To Go 2500 butikker, bakerier, serveringssteder og energistasjoner sammen med 1,2 millioner registrerte matreddere. Circle K er blant aktørene som har reddet mest mat i Norge, ifølge daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.
– Sammen med appbrukerne våre gjør Circle K en kjempeinnsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Det er all grunn til å være stolt av resultatene, og jeg vil gjerne gi ekstra skryt til de iherdige og klimaengasjerte stasjonsmedarbeiderne, sier Pfründer.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og bakervarer. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
Ifølge en beregning fra Too Good To Go utgjør de 200 000 matporsjonene som er reddet gjennom Circle K en miljøbesparelse tilsvarende 100 flyreiser rundt jordkloden.
(Pressenytt)