Koronaåret 2020 har ikke utelukkende vært elendighet. Hos Best Hemnesberget pekte kurvene kraftig oppover i fjor.
Daglig leder Sigrid Skjæran forteller at 2020 ble et rekordår for dem.
– Omsetningen vår økte med omkring én million fra 2019. Dette er det beste året vårt noensinne, og det er nok flere årsaker til den kraftige økningen. Blant annet ble Hemnes Mat & Vinhus avviklet ved forrige årsskifte, og det utgjorde nok en hel del med tanke på matomsetningen vår, forteller hun.
Fra stille til «vilt»
Også hos Best merket de ei endring da Koronaen traff oss i mars.
– Det ble veldig stille i starten, og vi måtte selvsagt forholde oss til de retningslinjene som kom. Det betød at vi ble nødt til å redusere antall sitteplasser i «spisekroken» vår, og vi er enda ikke tilbake på nivået vi hadde frem til i mars, forteller Skjæran.
– Folk var jo engstelige i starten, og brukte tida på å sjekke smittetall og holde seg hjemme. I denne perioden reduserte vi åpningstidene våre, noe som igjen førte til at vi merket at folk begynte å tenke at her må vi støtte opp om det lokale næringslivet, fortsetter hun.
– Omsetningen av lunsj-varer gikk kraftig opp, og vi fikk mange nye kunder som tidligere ikke hadde handlet så mye mat hos oss. Vi føler oss heldige som har ei lokalbefolkning som bryr seg om tilbudene som finnes her, og som bruker oss, smiler Skjæran.
– Vi har jo også merket «Sverigesforbudet» godt, og salg av snus og tobakksvarer økte klart i 2020.
Tenker nytt
Hos Best Hemnesberget har de blitt flinke til å benytte seg av sosiale medier, og både på Facebook og Snapchat når de ut til sine kunder.
– Vi er etter hvert veldig «på», og ser at det skaper engasjement når vi lanserer tilbud og konkurranser, og det er veldig artig å se. På Snapchat når vi helt klart den yngre delen av befolkningen, forteller Skjæran.
– Det er jo viktig også hele tiden å forsøke å fornye seg, og strekke seg etter å levere det kundene vil ha. Frykten er jo at folk skal bli leie av «maset» vårt, men man kan ikke egentlig tenke slik, smiler hun.
– Det heter seg at det tar tre år å innarbeide nye ting, og det viser seg ofte å stemme. Det er nå drøyt tre år siden vi lanserte vår tapas, og vi hadde kunder i desember som prøvde dette for første gang. Så bare på lille Hemnesberget tar det tid å nå ut, forklarer hun.
Endringer i handelen
Handelsmønsteret har endret seg sterkt i befolkningen i løpet av 2020, noe de også har observert på Best.
– Vi har post i butikk her, og vi merker ei formidabel økning når det gjelder pakker. Og det meste av dette skyldes ei kraftig øking i netthandelen, forklarer Skjæran.
– For vår del er ikke netthandel den største trusselen, men for andre betyr det nok mer, fortsetter hun.
– Dessuten har vi klart å komme oss «over» tapet av ferga, og er ikke lengre avhengige av mersalget den trafikken utgjorde. Vi har fått noen år på å omstille oss og klare oss uten denne omsetningen. Da Norge «stengte ned» ble det faktisk tøffere for de som befinner seg nær de store ferdselsårene, og som har mye omsetning så lenge trafikken er stor, legger hun til.
Rekordsommer
Da våren og sommeren kom var det lett å se at helgelendingene holdt seg på Helgeland. Trafikken inn og ut av dørene hos Best Hemnesberget var skyhøy.
– Det var virkelig stor trafikk med båt- og bobilturister, både i helgene og på korte dagsbesøk. Lokalturismen blomstret enormt, og det var full fart for vår del. Den uvanlig fine juni-måneden gjorde også positivt utslag, og vi hadde større omsetning enn fjorårets festivalhelger hver eneste helg i juni, forteller Skjæran.
– Rekordsommeren hadde ikke gått uten en gjeng med fantastiske ansatte, som stiller opp og mestrer et til tider meget høyt stressnivå, understreker Skjæran.
– Da Koronaen kom tilbød vi gratis hjemkjøring av varer, og søkte hele tiden etter å finne fleksible løsninger. Vi sto virkelig på, for det er ingenting som kommer av seg selv, fortsetter hun.
Neste år like spennende
Når det gjelder neste år, er usikkerheten akkurat like stor som før.
– Januar og nytt regnskapsår er på mange måter det verste jeg vet. Da er det så «dødt» at det omtrent er til å få magesår av, sier Skjæran med en liten latter.
– Kikker man nærmere etter, så er det jo det som er normalen, legger hun til.
– Rundt påsketider tar handelen og aktiviteten seg opp igjen, og så jo mye av sommerhandelen hos oss væravhengig. Du selger ikke så mye iskrem om juli byr på sørvest kuling, regnvær og 12 grader, smiler hun.
– Det er spennende hvert år, og nå har vi jo flyttet liste nokså høyt. Klarer vi å nå opp til samme nivå, skal vi være godt fornøyde, sier hun.
– Det er kanskje ille å si det, men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Resultatet for fjoråret er ikke klart enda, men overskudd blir det, og da er vi på riktig spor. Koronaen har ikke utelukkende slått negativt ut for oss i alle fall, avslutter Skjæran.