First Lego League-turneringen som skulle avholdes i helgen ble avlyst, men Korgen Lego Locos jobber på for å få vist sitt prosjekt digitalt.
Fysisk oppmøte blir i årets First Lego League byttet ut med digitale løsninger. Korgen Lego Locos, som består av representanter fra 8. og 9. klasse i Korgen vet ennå ikke når konkurransen skal avholdes, men er glade for å få litt mer tid.
Årets tema i Lego League er fysisk aktivitet. Jakob Oksfjellelv, Tuva Berg Sørensen og Adrian Vågen Vasdal forteller om ideen deres, en app de har kalt «WalkToPlay».
– Vår ide handler om å få unge mennesker mer ut, da de i dag sitter mer inne enn før. Vi har da funnet på en app som skal hjelpe til med det. Appen går ut på at man må gå for å skaffe poeng, som videre gir deg tilgang til forskjellige spill, sier Jakob.
Poeng for aktivitet
Tanken er også å gjøre den juksesikker, du kan bruke sykkel, men ikke bil. Tuva forteller mer om hvordan appen fungerer.
– Det skal være Go-points som er poeng du får når du går, og du får 100 Go-points når du har gått fem kilometer. Appen vil ha en oversikt over poeng, hvor langt du har gått og hvor mye tid du har brukt. Appen vil gi deg varsling når du har gjort mye bra, at du har rørt deg mye.
Tuva forteller videre hvorfor de mener denne appen er en god ide.
– De fleste sitter inne og ser på mobilen, noe som er ødeleggende for helsen. Det er viktig å ha en god helse for å holde seg frisk og fri for sykdommer. Spillene i appen er gode spill som egentlig koster penger, men ved å tjene poeng i appen vår får du tilgang til de gratis.
– Du kan også konkurrere med venner og familie om hvem som går lengst, man kan lage eventer hvor man kan vinne premier. Deltakerne kan også lage konkurranser, for eksempel hvem som er best i kommunen, legger Jakob til.
Ekstra hensyn
Adrian forteller at de planlegger å ha avtaler med forskjellige spillekompanier for å få tilgang på appene deres.
– Vi trenger da sponsorer som gir oss mulighet for å bruke deres spill, i tillegg til at vi kommer til å lansere egne spill som kun kommer til å finnes på WalkToPlay.
Ambjørn Reinåmo og Gudbjørn Derås sitter og holder på med en plakat som skal forklare hva appen gjør. Begge går i 8. klassen og har sitt første møte med Lego League i høst.
– Hvorfor ville dere være med?
– Det er artig. Storebrødrene våre har vært med tidligere, og vi har vært og sett på tidligere. Og så vet vi jo at Korgen er best, så vi vinner selvfølgelig, sier en selvsikker Gudbjørn.
Lærer Karianne Storvoll har vært med på Lego League i over 10 år, og synes det er synd at de 8. klassingene får et noe amputert første møte med konkurransen.
– Vi har måttet ta noen ekstra hensyn i år, og begrenset hvor mange som er med. Med hensyn til smittevern syntes jeg det ble vanskelig å ha med veldig mange, så jeg satte en stopp på antall. Jeg synes de tar dette med smittevern veldig bra, de er positive. Det er jo ikke noe vi kan gjøre noe med uansett.
Til nå har gjengen hatt åtte uker, hvor to timer i uka har gått med til Lego League, under valgfaget teknologi og design.
– De har også hatt mulighet til å være igjen på ettermiddagen hvis de vil. Nå er det bare finpussing som gjenstår.
Tar lang tid
Nede på robotrommet er både David Trongmo og Henning Olsen glad for at konkurransen ble utsatt, de har fortsatt litt og styre med. Begge var med i fjor, og minnene om roboten som ble offer for Kariannes hunds fot, og/eller tenner like før konkurransen, ligger fortsatt friskt i minnet.
– Den spiste den ikke, den tråkket på den! hever Karianne til sitt forsvar.
– Jo, den spiste den. Den tygde den i fillebiter, ler David.
Roboten skal, som alltid, utføre en rekke oppgaver, dytte, vippe, løfte, snurre på diverse legokreasjoner som guttene har satt sammen.
– Vi får delene til dette, og så bygger vi det og setter det utover banen. Så er det å bygge roboten slik at den kan utføre disse oppgavene.
Det er nye utfordringer hvert år, og de mener oppgavene kanskje er litt vanskeligere i år enn i fjor.
– Det er vanskeligere enn man tror. Det ser kanskje enkelt ut å få roboten til å flytte på en ting, men det er mange små ting som spiller en rolle her. Om for eksempel hjulene sklir litt så blir roboten ute av styring, sier David.
– Det er egentlig ikke så ekstremt vanskelig, men det tar utrolig lang tid, avslutter Henning.