Rødt Hemnes mener det er to atskilte sider i behandlingen av skipsopplagssaken, det ene er tiltak om oppføring av fortøyingspunkter på privat grunn som er behandlet i TMU,
det andre delen som omhandler bruk av kommunens sjøareal. Da tiltakshaver for landfester (grunneier) la ved en uttalelse fra Kystverket som klargjorde at skipsled var uanfektet og at farvannet er kommunalt, samt arealplan, ble de to sidene ved saken dessverre sammenrørt.
Omdisponering av felleskapets sjøareal er en sak som angår befolkningen og må etter vår mening dermed avgjøres av deres representanter i Kommunestyret.
Dette er et tiltak med potensielt store konsekvenser for økosystem, sjøfriluftsliv og fiske, samt eiendomsverdier for de som bor omkring. Derfor er det bra at befolkningen er spurt til råds ved å utbe innspill. Biologikyndig innspill er nok også på sin plass i en slik sak. Det bør foreligge en utslipps- og beredskapsplan, og langreist ballastvann må utskiftes utenfor kysten ihht. gjeldende regler.
Vi registrerer at man i Lyngdal kommune i Agder tjener 500.000 kroner per mnd. for opplag av 9 Wilhelmsen bilfraktere.
Det hadde vært gunstig om kommunen søker erfaringer fra Lyngdal.
Dersom innbyggerne og deres representanter bestemmer seg for å realisere skipsopplaget synes det allikevel merkelig om Hemnes kommune ikke også burde kompenseres for omdisponeringen av sjøarealet, og stå for vann og avløp.
Loven åpner for at kommunen kan ta farvanns- og havneavgift i sine farvann.
Dette bør vi benytte. Arealet må omreguleres til formålet.
Kommunen bør også opprette havnevesen, eller søke å få til avtale med Rana, for å sikre at vi innehar kompetansen som behøves i møte med store aktører.
I debatten er det mange som nevner ringvirkninger og arbeidsplasser. Det ber vi om at de som fremsetter slike påstander dokumenterer, -hva slags arbeidsplasser er det snakk om?
Hensikten med et opplag er å tape minst mulig penger ved å legge skipet i ‘koma’ og det synes merkelig om det skulle bli arbeid av slikt.
For en mannsalder siden, den gang skipsfarten ikke var belemret med slike vanvittige kostnader og skipsstørrelser ble indre Finneidfjord ofte brukt av skipsfarten til oppankring under uvær. Men det gjaldt nok i hovedsak sørvestlig vind. Fjellformasjonene forsterker nordlige vinder svært mye.
Det er uklart i opplysningene som foreligger om det er meningen at bare to skipsanker skal holde alle seks skipene, eller om de skal ha to hver. Ankerkjettingen som oppgis er bare akkurat nok til ett skip under bemannet oppankring med sikkerhetsavstand til land.
Rødt mener det må foreligge en fortøyingsplan fra en aktør som er spesialist på dette, hvor sterk vind fra Nord er hensyntatt.
Steffen Dahlberg, Rødt Hemnes