Da Hedda Eldøen fra Ungt Entreprenørskap besøkte 8. og 9. klasse ved Korgen sentralskole fikk elevene trent opp den kreative muskelen, og ideene kom på løpende bånd.
Kiosk, utekino, mosjon på gamlehjemmet, utepizzaria, teknologihjelp og ungdommens hus var noen av ideene som ble utformet i løpet av dagen hvor Ungt Entreprenørskap besøkte 8. og 9. klasse. Hedda Eldøen gjorde en god jobb med å få tankene til å rulle i de innledende timene.
– Vet dere at dere har en egen entreprenør her? spør hun elevene.
De ser bort på lærer Frank Rivojen Persheim Langseth.
– Frank driver med guidede turer, svarer elevene.
Hedda forteller at om noen år er mange arbeidsplasser borte på grunn av teknologi og automatisering.
– Da må man skape sin egen arbeidsplass, sier hun.
Utenfor boksen
Hedda legger raskt stor vekt på det å tenke stort og ikke begrense seg. Akkurat det får elevene utfordre seg i med en oppgave hvor man har ni prikker som skal forenes ved hjelp av fire streker. Fasiten overrasker mange, ettersom man må tenke ut av boksen. Når elevene slutter å begrense seg, løser de neste oppgave hvor de kun får bruke tre streker, enda raskere. Når Hedda ber de prøve med én strek kommer svaret med det samme.
– Du kan tegne en spiral!
Mange av elevene i 8. og 9. skal i år ha arbeidslivsfag, og har muligheten til å starte sin egen elevbedrift.
– En elevbedrift kan være så mye mer enn å selge vafler, sier Hedda.
Hun viser eksempler med elever som har startet en følgetjeneste til 1. og 2. klasse, slik at foreldrene skulle slippe å kjøre de til skolen når de ikke vil la de gå alene. Et annet eksempel var en gjeng som samlet enslige pensjonister til middag en gang i måneden. Andre hadde laget spiselig bestikk eller sin egen barnebok.
Rakettbygging og entreprenørskap
Før elevene fikk begynne å planlegge sine egne forretningsideer skulle kreativiteten få kjørt seg litt igjen. Elevene var delt opp i grupper og skulle bygge den høyeste raketten med papir og teip.
Det ble mange høye raketter, men for å stikke av med seieren måtte den også stå av seg selv. Det ble til slutt «gruppe beast» som stakk av med seieren, hvor David Trongmo i all hast fant opp gruppenavnet.
Og så var det endelig elevenes tur til å utforske sine egne ideer. Mot slutten av dagen samlet alle seg i gymsalen og hver gruppe presenterte en tre minutter lang PowerPoint om sin idé. Først ut var «Korsken Kiosken». En kiosk som blant annet selger smoothie, med lokaler i turistforeningsbygget.
Den neste gruppen planla et skikkelig miljøtiltak, hvor de skulle samle søppel ute og bruke det til å lage et lerret de kunne ha til utekino.
En gruppe hadde tenkt på eldre som kjeder seg, og funnet på et apparat som gjør at de kan sitte i godstolen og se TV samtidig som de trør på pedaler som genererer strøm. «Mosjon på gamlehjemmet» kalte de det.
Mens noen planla utepizzeria, hadde andre funnet opp en ny pizzakutter. Enkelte var opptatte av å legge til rette for mer prat om psykisk helse, med forelesninger fra mennesker med personlig erfaring og kunnskap. En gruppe hadde store planer for «Ungdommens hus» på Korgfjellet, andre skulle assistere pensjonister med teknologihjelp. ABC 123 tilbød lærehjelp etter skolen, og hadde tenkt ut flere opplegg for elever med både dysleksi, dyskalkuli og ADHD. SATS satset på å ha et verksted med utstyr til for eksempel sying og maling, et sted for gjenbruk, kreativitet og sosialisering.
Vinnerne
Da alle hadde presentert sine ideer var det Hedda og Inger Lise Pettersen som skulle vurdere to vinnere. Inger Lise hadde vært med hele dagen, og fortalt litt om skulpturprosjektet på Korgfjellet, samt veiledet elevene under idémyldringen.
Mens Inger Lise og Hedda snakket sammen, fikk elevene se en dronefilm fra Mosjøen videregående, avdeling Marka. De hadde hatt akkurat samme opplegg i dag, og elevene i Korgen kjente igjen flere korgværinger på filmen.
Dommerne ble til slutt enige og avslørte at det var «Mosjon på gamlehjemmet» som vant, med Gudbjørn Derås, Nikolai Valla og Andrea Akselsen Lillevold fra 8. klasse. I 9. klasse var det de som kalte seg BSM som stakk av med seieren. Jakob Nerleir, Henning Olsen, Mille Klemetsen, Susanne Emilie Nordmo Antonsen og Thomas Nermark var opptatte av å få mer fokus på psykisk helse både i og utenfor skolen, samt ha flere praktiske oppgaver på skolen.
Om noen av disse ideene videre fører til en faktisk elevbedrift gjenstår å se.