Med lange tradisjoner i å levere spesialbåter i aluminium kom nok et eksemplar på vannet i forrige uke.
Denne gangen er det en båt som er spesialdesignet for skjelloppdrett. Båten leveres til Norgeskjell AS, og skal stasjoneres ved basen i Leirfjord. En base som forøvrig har seks personer i arbeid. Båten er spesialbygd for å kunne drifte blåskjellanlegg
– Vi er nå i overleveringsfasen for denne båten som 14,99 meter lang og 5,80 meter bred. Båten er utrustet med 380 hk motor, og har også kran montert på dekk. Kostnadene ligger på ca. 6,0 millioner kroner, forteller Even Bjørkan.
Bruk av båten
– Det skal ettermonteres en del spesialutstyr som ivaretar driften av skjellanleggene hos kjøper. Da vil båten kunne frakte 20 tonn skjell, 12 tonn i lasterommet og 8 tonn på dekk. Dette vil si at en båtlast vil kunne fylle en trailer, som da vil bringe skjellene videre ut til markedet. Tidligere var ikke dette mulig med det utstyret basen i Leirfjorden hadde, forteller Even Bjørkan.
– Båten er også utstyrt med to lugarer, bysse og toalett/dusjrom. To mann skal da kunne bo i båten, og samtidig betjene oppdrettsanleggene. Båten og utstyret er nå under testing, og alt er godkjent utenom stabilitetskontrollen, som skal tas på tirsdag 25. august.
Veien videre
– Når vi er ferdige med denne båten så er dessverre ordreboka tom. Men vi er optimistiske og har gitt pris på flere nye båtprosjekter. Koronaen har selvfølgelig også berørt oss på den måten at nye bestillinger settes på vent hos våre kunder. Men vi liker å si at «vi løser dine problemer, store og små.». Så får vi se om ikke noen av kundene kommer med en bestilling, sier Even Bjørkan til slutt.