I slutten av april var pessimismen stor hos lokale reiselivsaktører. I dag kan de fleste glise bredt, det har vært tidenes sommeromsetning.
Da Norge ble stengt i midten av mars betydde det mer eller mindre midlertidig kroken på døra for reiselivsnæringen. For dagligvarebutikkene betydde det tvert om økt omsetning når grensene ble stengt og harryhandel umulig.
Sakte, men sikkert har de strengeste tiltakene forsvunnet. Med sol og sommer i nord ble mange med kansellerte sydenbilletter fristet til en spennende landsdel der det er god plass for sosial distansering.
Dobling på Huset
På Huset Café & Motell er innehaver Snorre Kristiansen svært fornøyd med den utviklingen han har opplevd i sommermånedene. Bedriften var nystartet i august i fjor etter at Korgen Vertshus gikk konkurs, og nyter derfor ikke godt av den statlige koronastøtten.
– Omsetningen har vært veldig bra, vi har trolig dobbelt opp av hva vi hadde på vertshuset i fjor sommer. Det er hovedsakelig mat det går i, det er nordmenn som stopper for å spise middag. Nordmenn har litt andre vaner enn utenlandske turister, de spiser middag i 4–5-tiden, og bruker mye mer penger på maten, forklarer han.
Kristiansen slår også sprekker i hva som ofte forventes av bobilturistene.
– De norske bobilturistene foretrekker å stoppe og kjøpe seg middag framfor å varme en boks hermetikk, det er ikke noe vi har sett særlig ofte med utenlandske bobilturister.
For få rom
Huset har åtte rom, men ettersom de fleste er langtidsutleid har det vært vanskelig for de veifarende å få overnatting.
– Vi har hatt veldig mange forespørsler, og kunne nok hatt fullt belegg ofte om vi hadde alle rommene ledige.
– Hvordan ser du på framtidsutsiktene?
– Da vi måtte stenge ned så det mørkt ut. Heldigvis støttet lokalbefolkningen opp om oss og kjøpte mye mat på catering, og en spleis ble også opprettet for å hjelpe oss gjennom de tøffeste dagene. I tillegg har vi en svært god huseier i Olderneset Utleiebygg, men vi har nok tapt noen hundretusen dessverre. Problemet er at vi kan ikke ha arrangement med særlig mange, og vi kan ikke ha matbuffet. Stort sett alt av bestilte møter, barnedåp, familieselskap og lignende ble avbestilt, nå må vi rigge oss til for løsninger som både ivaretar smittevern, gir kundene det de ønsker og skaper inntekter, avslutter Kristiansen.
God start på fjellet
Daglig leder ved Korgfjellet Fjellstue, Asgeir Molden, er også tilfreds med sommeren.
– På grunn av koronaen åpnet vi ikke før 17. mai, så vi mistet en del i starten. Det startet forsiktig, men har bare økt på, vi har nok en økning i forhold til i fjor på 50 prosent, sier han.
Helgeland har vært en vinner i årets kamp om turister, og at regionen nå for alvor har kommet på turistkartet har også Molden merket.
– Vi har faktisk hatt svært mange lokale gjester, folk som bor på Helgeland og er på dagstur, helg, eller en god rundtur i regionen. Dermed har vi hatt svært høy omsetning på serveringen, det har vært fullt opp å gjøre fra morgen til kveld.
Korgfjellet Fjellstue har også utleie av rom og hytter, og hyttene er nye for året. I tillegg har de opparbeidet en caravanplass i tilknytning til anlegget.
Ut fra at det ikke er ferdig og delvis er et anleggsområde enda synes jeg vi har hatt godt med utleie
– Vi har ikke hatt fullt belegg, men ut fra at det ikke er ferdig og delvis er et anleggsområde enda synes jeg vi har hatt godt med utleie. Det blir først neste år at vi får syretesten. De som har bodd i de nye hyttene har utelukkende gitt gode tilbakemeldinger og vært veldig fornøyde.
Selv om det har vært mye folk innom har det ikke vært som tidligere.
– Jeg vil anta at bare 1–2 prosent er utlendinger, jeg har sett noen få tyskere, og kanskje to svensker. Det er nordmenn som er her, og de har høyere betalingsvillighet. De stusser ikke over å betale for en biff på en hverdag for å si det slik.
Molden forbereder seg på at det blir unntakstilstand også neste sesong.
– Jeg tar høyde for at det blir koronatiltak også neste år, og det får vi forberede oss på, avslutter han.