Omsorgstjenesten går nå i gang med et nytt tiltak rettet mot eldre hjemmeboende som ikke har kommunale tjenester.
Enhetsleder for helse og omsorg, Kari Lillebjerka forteller om det nye koronatiltaket.
– Vi skal nå begynne å ringe til hjemmeboende over 75 år som ikke mottar omsorgstjenester. Hensikten er å få et bilde på om kommunen har innbyggere som ikke får nødvendig hjelp og bistand i en tid da store deler av samfunnets normale aktivitet er stengt ned.
Lillebjerka sier at dette er et frivillig tilbud som de kan takke nei til hvis de vil.
– Vi kommer til å spørre spørsmål som «Hvordan går det? Har du noen å snakke med? Får du handlet?» Dette er en frivillig og uformell samtale. Det blir ikke dokumentert hva som snakkes om. Hvis det kommer fram ting i samtalen som den som ringes til ønsker skal følges opp, vil vi avtale med vedkommende hva som skal gjøres.
Helsepersonell
Det skal visstnok være helsepersonell som tar seg av disse telefonsamtalene.
– Grunnen til at vi har valgt det er at vi ikke vet hva som dukker opp. Vi vil at hele prosessen skal skje på en ordentlig og best mulig måte.
Hun tror de har en god oversikt over hvem som er i målgruppen.
– Det finnes sikkert noen vi ikke vet om, og så er det en jobb med å finne ut hvem man skal prioritere. Dermed kan det ta litt tid, men vi vil at dette skal gå rett for seg, avslutter Kari Lillebjerka.