Gjennom Okstindan natur- og kulturpark står mange lokale reiselivsaktører klar foran sommersesongen. Blir koronapause erstattet av koronaferie?
I forrige uke lanserte Okstindan natur- og kulturpark (ONK) nye nettsider, visitokstindan.com, for å «selge» Hemnes som reise- og opplevelsesmål. Dette er sider som i stor grad er utarbeidet lokalt, samtidig satses det 50.000 kroner for å markedsføre Hemnes gjennom 40 lokalaviser over hele landet.
Prosjektleder i ONK, Inger Lise Pettersen, er glad de har fått den nye nettsiden opp å gå akkurat nå.
Da passer det veldig godt å få lansert disse sidene, samtidig som mange nå planlegger en litt annerledes ferie med smittevernstiltak.
– Vi har ett bedriftsnettverk for reiselivsaktører fra Hemnes som nå starter på et treårig hovedprosjekt. Da passer det veldig godt å få lansert disse sidene, samtidig som mange nå planlegger en litt annerledes ferie med smittevernstiltak.
Selv om nettsidene gir god informasjon om mange aktiviteter og muligheter i Hemnes har hver aktør ansvar for oppfølging mot kundene.
– De må ha egne nettsider og et bookingsystem som tar inn kundene. Her har nok flere en vei å gå før alt er på plass. På visitokstindan.com får de som ønsker det en god oversikt over mange av tilbudene, det er kanskje mange lokale som blir overrasket over alt vi faktisk har i Hemnes, sier Pettersen, og oppfordrer også lokale og kortreiste opplevelsesglade til å ta en titt på sitt nærmeste ferieland.
Hun forteller varmt om hvordan man kan bli med på smykkeproduksjon hos Merete Mattson, matopplevelser og nye turstier.
– Skal aktørene gå sammen for å selge pakkereiser?
– I år blir det nordmenn som ferierer, de er ikke så opptatt av ferdige pakker, men tar det heller litt som det kommer. Når det skal selges til utenlandske kunder etterspørres det i større grad ferdige pakker, og det kommer nok etter hvert, men det er ikke på plass enda, sier hun.
Straks ferdig
På Korgfjellet Fjellstue har det vært stor aktivitet for å klargjøre for ny sesong. Her står seks nye hytter og en bobilcamp klar, med et nærliggende servicebygg. Asgeir Molden har det travelt, det er siste innspurt.
– Vi er straks ferdig, bobilcamp med servicebygg skal være klar i løpet av en uke. Mot slutten dukker det alltid opp noen feilskjær, men hyttene er forhåpentligvis klare om et par uker. Så skal det ryddes, men vi rekker det, forteller han.
Molden er spent på denne «annerledessesongen» bransjen nå står foran.
– Det snakkes mye om at det blir langt flere nordmenn enn vanlig, men alle utlendingene forsvinner jo så jeg vet ikke om det blir flere eller færre turister. De «nye» som kommer har pleid å dra til syden og er vant til komfort, mens utlendingene som ikke kommer var opptatt av pris først og fremst. Hvordan dette slår ut vet vi ikke, forklarer han.
Korgfjellet Fjellstue vil nå få en kapasitet på seks hytter som hver har sju overnattingsplasser. På caravanplassen kan de forsyne 10-12 bobiler med strøm, men har plass til flere om de klarer seg uten ekstern energiforsyning. De har også en tilrettelagt badeplass, dog med helt andre badetemperaturer enn tidligere sydenfarere er vent med.
Alt utleid
Snorre Kristiansen hos Huset Café & Motell i Korgen har dårlig med plass til turister i sommer.
– Vi har stort sett fullbooket til i september. Det kan dukke opp et og annet rom som blir ledig en dag eller to, men vi må dessverre avvise de som ønsker å bestille lang tid i forveien. Vi forsøker å sende de som kontakter oss videre til andre lokale aktører, forteller han.
Huset har også blitt hardt rammet av koronatiltakene, men har nå delvis åpnet opp kafeen igjen etter å ha tilbydd kun takeaway i en periode.
– Vi har reduserte åpningstider, fortsatt er folk veldig forsiktige med å dra ut for å spise eller møte andre. Mange kunder ber oss om å åpne tidligere på morgenen, men det betyr bare større underskudd for oss. Når vi trekker fra moms, råvarekostnader og lønn så blir det rett og slett ingenting igjen, vi kan bare håpe at kundene er trofaste og kommer når vi har åpent, forklarer Kristiansen.
Selv om de ikke har plass til mer overnatting i sommer, tror de på en god sommer i kafeen.
– For næringen totalt tror jeg ikke flere nordmenn på ferie greier å veie opp for frafallet av utlendinger. Derimot tror jeg at vi i kafeen vil få en god sommer. Utlendingene pleier gjerne å spise sein middag etter at de kommer fram for dagen, nordmenn spiser heller klokken to, og har litt høyere betalingsvilje.