Med adgangskontroll og besøksstans som en følge av koronaviruset, ble Anna Johansen (90) og sønnen Tore av de første som fikk prøve kommunens nye tilbud om kontakt via nettbrett.
Dette tiltaket kom fram som et forslag etter at Hemnes kommune fulgte helsemyndighetenes bestemmelser om å innføre adgangskontroll og besøksstans på kommunens helseinstitusjoner.
– Det gikk bare noe dager fra første innspill kom til alle avdelingene hadde fått nettbrettene på plass, med uvurderlig hjelp fra kommunens IKT-avdeling, forteller enhetsleder for omsorg Kari Lillebjerka.
– Når i tillegg ansatte og pårørende i fellesskap står på for å få dette til slik som i denne saken, er veien til suksess kort. Takk til Tore Johansen som stilte opp som frivillig prøveklut, slik at småfeil ble luket ut før tilbudet ble lansert til alle.
Tore og Tullemor
På sykehjemmet på Hemnesberget har Inger Anna Johansen, populært kalt «Tullemor» fått et annerledes besøk av sønnen Tore. Et virtuelt besøk kan være en god erstatning for et fysisk besøk.
Tore Johansen forteller at han til vanlig besøker moren Anna, bedre kjent som «Tullemor», så ofte han kan.
– Jeg har faktisk besøkt henne hver dag etter arbeidstid siden hun flyttet inn på omsorgssenteret, og jeg er hos henne opptil flere ganger hver lørdag og søndag. Jeg har også tilbragt jul, påske og sommerferiene i lag med henne siden 2013 – det skulle da bare mangle. Så du skjønner vi er nært knyttet til hverandre.
Han synes det har vært utfordrende å ikke kunne besøke henne.
– For tida er det naturligvis svært vanskelig for oss begge at vi må holde avstand, selv om vi kan snakke på telefon.
– Min mor flyttet inn i omsorgsleilighet på Hemnes omsorgssenter i 2013. I mars for 2 år siden fikk hun plass på sykehjemsavdelingen, hvor hun fortsatt bor. Hun er nå 90 år, fyller 91 6. april. Hun har mobiltelefon, men den er hun ikke så flink til å bruke lenger, så jeg er heldig som kan ringe direkte til sykehjemsavdelinga og få snakke med henne og de ansatte der.
Han synes det nye tilbudet var et steg opp fra bare å snakke i telefonen.
Denne løsninga vi prøvde ut med iPad, var helt fantastisk for oss begge. Nå kan vi ikke bare prate, men også se hverandre.
Klemmer
Tore forteller hvordan moren reagerte på opplegget.
– De hadde forberedt henne på det som skulle skje, så hun satt klar i senga, og jeg fikk opptil flere klemmer av henne gjennom nettbrettet. Ei veldig bra løsning for alle pårørende som ikke får komme inn på besøk nå, Hemnes kommune har jo gjort nybrottsarbeid her, etter det jeg skjønner.
Han har mange positive ord å si om sin mor.
– Hun har alltid vært svært sosial av seg, har jobbet i mange år på Samvirkelaget på Hemnesberget og vært aktiv i sanitetsforeningen og i mye annet, og setter dermed veldig pris på selskap og hjelp, nå som hun er mer isolert fra lokalmiljøet. Vi kjører av og til tur med bil, om sommeren kan vi trille ut i rullestol så hun kommer seg på torget en tur, og ellers være ute i frisk luft når været tillater det.
– Vi har et fantastisk godt forhold, og det har vi heldigvis hatt i alle år, legger han til.
Tore, takker kommunen for at han som pårørende får muligheten til å ha kontakt med sin mor på sykehjemmet. Han takker alle de som har gjort at det praktiske ble ordna, og at det ble tatt bilde som ble sendt til han
– Jeg er rørt og svært takknemlig og håper alle har det bra, avslutter Tore.
Hvordan
Hemnes kommune forteller at dette en viktig tilbakemelding på at tiltaket fungerer og oppleves som et positivt tiltak.
– Hvordan går pårørende fram?
– Rutinene i hver enkelt avdeling er litt forskjellig, alt etter beboernes behov. Derfor er det bare å ta kontakt på telefon med avdelingen der du er pårørende, for å få nærmere informasjon om hvordan du kan kontakte din nærmeste via nettbrett, forteller Kari Lillebjerka.