På Vinmonopolet i Korgen er en vekter plassert utfor døra. Nei, det er ikke problemer med nasking, det er et koronatiltak.
Fredag før påskeuka brer køen til Vinmonopolet seg ut over Korgensenteret. Det er ikke nødvendigvis så innmari mange, men når kun to personer får gå inn av gangen, og menneskene i køen må holde avstand, blir det fort sånn.
Marianne Møllevik har det travelt med å betjene kundene. For å passe på at alt går fint står vekter Jenny Emilie Fandal utenfor inngangen.
Økt salg etter korona
Kommunikasjonssjef Jens Nordahl har svart på en rekke spørsmål.
– Hvorfor skal det kun være to kunder inne av gangen?
– Vinmonopolet ønsker at det skal være trygt og hyggelig å handle hos oss, også etter koronautbruddet. Avstand og hygienetiltak er myndighetenes viktigste råd for å forhindre smitte. Vi har derfor satt et tak for antall personer som kan være inne i butikken samtidig. Dette for å ivareta kundenes og våre ansattes sikkerhet. Jeg kjenner ikke til negative reaksjoner på dette tiltaket.
– Har Vinmonopolet merket forskjell på salget etter koronautbruddet?
– Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på barer, restauranter og cafeer for en stund har stoppet nesten helt opp.
Mest rødvin og hvitvin på papp
Etter koronautbruddet har Vinmonopolet solgt omtrent som til påske, det vil si mellom 2 og 2,1 millioner liter ukentlig på landsbasis, mot et gjennomsnittlig salg på snaut 1,6 millioner liter pr uke (2019). Siste uke før jul er årets mest hektiske for Vinmonopolets del. I 2019 solgte Vinmonopolet 4,8 millioner liter på landsbasis siste uke før jul, forteller Nordahl.
Rødvin og hvitvin på papp står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget stabilt. Bestselgerlisten er den samme som før.
– En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650.000 kunder. I uke 11 (9. – 14. mars) var det 720.000 kunder på landsbasis. I uke 12 var kundetallet 663.000 kunder på landsbasis. I uke 13 var kundetallet 646.000 på landsbasis.
Folk handler der de bor
– Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning. Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor.
Nordahl forteller at nordmenn drikker trolig mindre under kriser, som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.
– Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel. Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre? avslutter Nordahl.