Okstindan natur- og kulturpark melder om bevilgning fra Innovasjon Norge til 17 partnerbedrifter i foreninga.
Mange bedrifter sliter som kjent i disse tider med permitteringer, et salg og et livsgrunnlag som nærmest er blitt borte over natta i forbindelse med koronapandemien. Så også i Hemnes og blant partnere til Okstindan natur- og kulturpark. I slike utfordrende tider gjør det ekstra godt med en gladnyhet til alle 17 bedrifter som står bak en søknad om samarbeid for økt lokal verdiskaping; Innovasjon Norge bevilger kr 450.000 til formålet i 2020.
– Dette var svært gledelig, sier prosjektleder Inger Lise Pettersen.
– Nettopp nå vil det være ekstra viktig å stå i lag, utveksle erfaringer, støtte hverandre og sammen møte tida som kommer på beste måte. Reiselivet er jo en av bransjene som rammes særlig hardt. I Hemnes har vi flere medspillere som satser på å gi både oss som bor her og besøkende et godt tilbud innen lokal mat, overnatting, kultur- og aktivitetsopplevelser. Selv om markedet nå kan synes å være helt borte, kommer det ei tid etter dette, som det er viktig å forberede oss på, understreker Inger Lise.
Bedriftsnettverket «OppHemnes»
Okstindan natur- og kulturpark fikk i 2019 forprosjektmidler fra Innovasjon Norge til et bedriftsnettverk for reiselivsaktører i Hemnes. 11 bedrifter deltok der målet var å utvikle sin egen bedrift og virksomhet i samspill med andre. Hemnes har attraktive natur og kulturressurser. Vi har fjellmassivet Okstindan og mye annet flott fjell- og turterreng. Vi har fjorden med båt- og fiskemuligheter, Hemnesberget med gamle brygger og idyllen på Lapphella – der mye er på gang. Vi har mange festivaler og kulturarrangement i hele kommunen og ikke minst en sterk dugnadsånd. Med andre ord; et meget godt grunnlag for å tilby gode opplevelser både i innlandet og ved fjorden.
Det er også viktig å støtte opp om dem som vil gjøre noe innen reiselivet, bidra til utvikling og skape et livsgrunnlag for seg og andre
– Det er også viktig å støtte opp om dem som vil gjøre noe innen reiselivet, bidra til utvikling og skape et livsgrunnlag for seg og andre. Dette er jeg overbevist vi best får til i samarbeid med hverandre. At det nå er hele 17 bedrifter/virksomheter som skal være med i hovedprosjektet er svært positivt. Noen av disse er helt i startgropa og jeg håper de greier å stå fast i sine planer selv om det nå er svært krevende tider.
For såvel kommunale som regionale og statlige myndigheter blir det ekstra viktig å støtte opp om aktivitet når «koronatiden» er over.
2020 blir ikke året der man kan forvente besøk av natur- og kulturturisten fra Europa. Men Norge er et marked. Helgeland – og Hemnes – kan stå fram med sine kvaliteter fra smul sjø til evig snø. Det er bare å håpe det blir større muligheter å reise innenlands allerede denne sommersesongen.