Også kulturskoleundervisningen har kastet seg på den digitale bølgen som oppsto som følge av koronaviruset.
Johanne Petersen-Øverleir (11) har sin ukentlige klarinettime med musikklærer Elisabeth Ødegård.
– Spill en lang H. Og så en lang C, sier Elisabeth.
– Det er litt skurrete på linja, er det hos meg eller hos deg? legger hun til.
For undervisningen har de siste ukene fått nye former, og foregår i dag over FaceTime.
Tom for strøm
Johanne har både noter og mobil på notestativet foran seg. Mens mamma Gunnhild Vassdal har møte med sine lærerkollegaer på sin PC på kjøkkenet, har Johanne plassert seg på soverommet sitt og er godt i gang med «Den Norske Løve».
– B-A, B-A, nå gikk du i fella, sier Elisabeth til Johanne.
– Du skal få i påskelekse å høres på marsjen mens du ser på notene.
Det neste på timeplanen er «Holmenkollmarsj», hvor Johanne har notene lagret på telefonen og må sende dem til Elisabeth. Nå ser de ikke hverandre lenger, ettersom notene tar opp skjermen på telefonen.
Plutselig blir skjermen svart.
– Den er tom for strøm, bekrefter Johanne, som da låner moren sin telefon og ringer Elisabeth opp.
Alle instrument
– Nå gleder jeg meg veldig til vi får lov til å møtes, sier Elisabeth når timen er over.
Hun synes den digitale løsningen har fungert bra.
– Det er som en vanlig time, men det er litt forsinkelse på lyden som kan være ganske forstyrrende.
Hun forteller at man til vanlig spiller mer for elevene, slik at de hører hvordan det skal høres ut.
– Vi gjør det beste ut av det. I undervisning med bare én elev går det veldig bra. Vi når derimot ikke større grupper, sånn som barnekor. De får da tilsendt øvestoff, hør på ditt, øv på datt.
Elisabeth forteller at digital undervisning fungerer med alle instrument.
– Vi har brukt mye FaceTime, men det har jo dukket opp nye plattformer stadig vekk i det siste. Jeg er imponert over at alle har hevet seg med og digitalisert undervisninger.
– Vi prøvde oss til og med på korøving, men med forsinkelse på lyden kan ikke alle synge samtidig. Så man må ikke la seg lure av de musikkvideoene hvor folk sitter hjemme og synger sammen over nettet. Det er nok klippet sammen i ettertid, smiler Elisabeth.
Hun håper elevene får mulighet til å spille på 17. mai.
– Jeg har ikke gitt opp håpet, men akkurat det finner vi ut etter påske.
Annerledes
Johanne har pakket bort klarinetten sin og forteller hvordan hun synes det har vært å ha digital undervisning de siste ukene.
– Det er litt annerledes, men det har funket bra. Det som er dumt er at det blir vanskelig å få hjelp om instrumentet ikke funker.
Denne timen hadde Johanne litt problemer med en hakkete flis på klarinetten.
– Jeg får ikke nye fliser her hjemme. Det kan også være at det er dårlig nett og man ikke får kontakt.
Hun synes ser både positive og negative sider ved å slippe skolehverdagen i 6. klassen.
– Det er litt kjedelig, og masse skolearbeid som skal gjøres. Og så savner jeg å treffe vennene mine i klassen. Men samtidig er det også litt godt å slippe skolen og bare være hjemme.
Hun tror at mengden skolearbeid føles mye større når man må sitte hjemme og gjøre det.
– Vi har en kalender på itslearning hvor det står hva vi skal gjøre, avslutter hun.