I en usikker tid er spørsmålene mange. Heldigvis finnes det mennesker som gjør sin del, og litt til, for å lette hverdagen til kommunens innbyggere.
Bak en låst dør, på tildelingskontoret for helse- og omsorgstjenester, finner man Tom Horseng og Karin Flostrand. Som et tiltak mot smitte er ikke døren lenger åpen for allmennheten, men det har ikke hindret Tom og Karin fra å ha kontakt med omverdenen. Tvert imot – nå stiller de seg til disposisjon og sitter klare ved telefonen for å snakke med omsorgstjenestens brukere eller andre som kan trenge noen å prate med.
– Det begynte med at vi fikk høre at butikkene hadde lagt ut informasjon på facebook om levering av varer til de som for eksempel var i karantene eller av andre grunner ikke hadde mulighet til å handle selv, begynner Karin.
– Vi hadde da lyst til å være på tilbudssiden og bidra litt ekstra, og tok dermed kontakt med butikkene for å høre om vi kunne bidra med informasjon. Vi vet jo at ikke alle er på facebook og tilbydde oss dermed å være tilgjengelig på telefon for å snakke med folk og eventuelt svare på spørsmål. De var kjempepositive og syntes det var flott at vi ville hjelpe.
Informasjon
Karin presiserer at de ikke tar imot bestillinger, men har en oversikt over ulike tjenester og skal kunne gi informasjon om for eksempel alt man måtte lure på når det gjelder handling.
– Vi kjenner stort sett alle brukerne, dermed føler jeg vi kan bry oss litt ekstra. Spørre hvordan de har det og ha en hyggelig samtale hvor det kanskje dukker opp flere spørsmål. Vi vet at mange enslige kanskje ikke har noen å prate med i løpet av dagen, da er kanskje vi den eneste kontakten de har.
Hun minner om at spørsmål som har direkte med koronaviruset og retningslinjer knyttet til dette å gjøre, fortsatt skal til kommunens koronatelefon eller meldingstjeneste. Karin og Tom kan være behjelpelig med spørsmål om blant annet hvilke butikker som kjører ut mat, hvilke dager de kjører, når bestillingen må være inne, hvem som kjører ut maten og hvor innbyggerne tar kontakt.
– På denne måten slipper de å ringe rundt til flere plasser. Vi skal prøve å sørge for all informasjon de måtte trenge. Dette skal hjelpe til med å avlaste butikkene, som kanskje ikke alltid har så god tid til å slå av en prat.
Sykepleiere
Tom forteller at også deres arbeidshverdag er annerledes etter koronaviruset.
– Vi er jo sykepleiere og kan derfor oppleve å bli omplassert etter behov, noe jeg allerede har blitt. Da trengte de ekstra personell på sykehjemmet.
– Mange har hjemmekontor her på huset nå, og vi har måttet stenge døren for publikum. Møter går gjerne over telefon og vi skal unngå hjemmebesøk så langt det lar seg gjøre, sier Karin.
– Mange kan derfor oppleve at saksbehandlingen blir litt lengre enn de fire ukene det vanligvis tar. I disse tilfellene vil søker informeres om dette, legger Tom til.