Coronasmitten, eller Covid-19 gir ulike konsekvenser for små og store bedrifter på Hemnesberget.
Nystartede «Lille Havfruen Kafe» fikk ikke mange driftsdagene før det nå er lukkede dører.
– Klart at dette er ingen ønskesituasjon for meg, men samtidig må jeg glede meg over den mottakelse jeg har fått så langt. Håper bare at mine kunder finner tilbake hit når vi får åpnet dørene igjen, sier Sandra Linnea Åkerbrand
– Jeg vil nå prøve å tilby Take Away mat, kaker og mat jeg kan levere her uten å ha kundene inne i kafeen. Håper det kan være en måte å holde kontakt med kundene på, og samtidig gi inntekter til bedriften min.
Gullsmed Merethe Matsson som er i samme lokalene sier at hun mister noen utstillinger hun skulle være hovedutstiller på.
– Jeg ser jo samtidig at jeg får jobbe mer med min produksjon og komme litt ajour der. At jeg holder stengt er fordi jeg har familie hjemme som er i risikosonen. Allikevel vil jeg kunne ta i mot bestillinger, og møte kunder etter avtale. Og så har jeg jo Nettbutikken min tilgjengelig, forteller Merethe Matsson.
På bensinstasjonen Best forteller de at de har gjort og fulgt tiltakene etter hvert som de kommer.
– Vi har tatt vekk stoler inne i kaffebaren, slik at publikum kan holde avstand til hverandre. Og det anmoder vi kundene til å følge. Vi har økt fokus på renhold og desinfisering av utsatte steder i stasjonen forteller Beate Brose og Thea Roghell.
Inne på Coop Prix er det stille og rolig, men det fortelles at det i går var tendenser til julehandel der. Det kunne også merkes på noen av butikkhyllene, og kanskje spesielt der hvor melvarene skulle vært.
Hvilke tiltak som ellers var satt inn fikk vi ikke svar på, men ble henvist til Coop Midt-Norge. Da det ikke ble oppnådd kontakt der vet vi ikke hvilke tiltak som ellers er iverksatt for å hindre smitte.
Større bedrifter
Natre Vinduer AS opplyser at de har fulgt rådene som kommer, og prøver å være i forkant der det er mulig.
– Vi har avlyst alle interne møter hos oss, og reiser er også avlyst eller utsatt. Matpausene har vi nå delt opp slik at det ikke ble for mange samlet på samme tid. Hygiene og renhold er også innskjerpet og økt i frekvens, forteller fabrikksjef Hallgeir Brun.
– Ut over dette så produserer vi som normalt. Også transporter inn og ut går som vanlig, men vi følger situasjonen nøye. Gjennom vårt hovedkontor vet vi også at alle som kan jobbe hjemmefra nå gjør det.
Hos Nordic Comfort Products AS (NCP AS) inne på Åsen går produksjonen som normalt, men også der følger de situasjonene tett.
– Det som kanskje i øyeblikket kan være en utfordring hos oss er at barnehager og skoler stenger. Etter helga vet vi nok mer om hvordan dette kan ha innvirkning hos oss. Foreløpig går våre leveranser som normalt, forteller Svein Erik Hjerpbakk.
– Midt oppe i det som nå skjer ser vi at konkurrenter både i Kina og Italia har stengt ned sine produksjoner. Vi ser en liten tendens til at nye kunder nå etterspør varer hos oss. I og med at vi i hovedsak har råvaretilgang fra Norge, så har vi mulighet til å produsere våre produkter.
– Ellers så skulle vi til Milano for å være med på verdens største møbelmesse i april. Denne er nå avlyst, så den muligheten for å vise oss frem mister vi nå. Men slik Corona viruset, og tiltakene rundt dette nå endres fra time til time, må vi bare følge og se hva som skjer.
Mindre bedrifter
Tanken Arkitektur AS er ikke blant de som har den største fysiske kunde tilstrømmingen. Men de har avlyst alle fysiske møter
– Vi har for det meste møter via digitale medier, så dette vil ikke gjøre så stor forskjell hos oss. Vi jobber jo mest for oss selv, og kan om mulig jobbe fra hjemmekontorer, sier Lars Kristian Sjøvold.
– Smitte rutiner og riskovurderinger har vi på plass, og bruker dette etterhvert som nye meldinger og tiltak kommer frem. Vi har vår kundemasse godt fordelt mellom offentlige og private aktører, og tror dermed at vår portefølje holder en stund fremover.
Vi kunne ellers se at frisørene på Hemnesberget var stengt, og da grunnet i tiltakene som er satt inn fra sentralt hold. Dette vil selvsagt skape utfordringer for de som driver alene og ikke har den helt store omsetningen
Folk flest
Vi snakket også med en kunde på Prix.
– Jeg tror jo at dette går over, men samtidig er det viktig at vi forholder oss til det som kommer fra sentralt hold. At vi er lojale og følger dette. For min del har jeg ikke noen sans for hamstring av mat og diverse andre varer. Det er nok til alle hvis vi forholder oss normalt til dette, sier Olav Storholm fra Hemnesberget.