Midlertidig sommerføre

Når en ny trafo skal fraktes fra Finneidfjord til Friluften i Vesterli må det blant annet lages flere mil med sommervei.
I går ankom trolig trafoen sjøveien til Finneidfjord, og skal videre til Friluften i Vesterli ved Korgen på mandag. Det er Rune Vasdal AS som har fått oppdraget om å klargjøre veien til det store kjøretøyet som skal frakte trafoen. Øyvind Brygfjeld forteller om den store jobben.
– Vi bygger om veien inn på Friluften for at det skal være plass til å kjøre inn trafoen. Vi lager rett og slett veien breiere.
Brygfjeld sier at veien er ombygd fra forrige gang det kom ny trafo til området på 60-tallet.
– Det er dermed ikke mulig å komme inn med så stort utstyr. Vi har fjernet kummer, meislet fjell og må fjerne et gjerde før trafoen kommer.

Rune Vasdal AS har oppdraget med å klargjøre veien inn til Friluften.
Mye salt
I tillegg til arbeidet ved Friluften skal det også lages sommervei hele veien fra Finneidfjord og til Korgen og videre opp til Friluften.
– Vi skal sørge for sommerføre ned til E6 i Korgen, og så har jeg engasjert Svevia til å lage sommervei på selve E6 fra Finni til Korgen.
Brygfjeld forteller at arbeidsoppgavene da består av salting, høvling, brøyting og skraping.
– Det er dessverre mange som har fått hvite biler nå på grunn av saltinga. Det er heldigvis forbigående.
Svar fra Statnett
Bakgrunnen for at det skal komme en ny trafo er et havari som skjedde i midten av januar.
Kommunikasjonssjef i Statnett, Berit Erdal har svart på hva som egentlig skjedde med trafoen.
– Vi undersøker hvorfor det skjedde, men det er ikke kommet en konklusjon enda. Trafoen er fra 1968 og sto på lista over trafoer som skulle skiftes ut i nær fremtid.
– Stemmer det at det ble gjort forsøk på å fikse den?
– Ja, men vi konkluderte med at det ikke var forsvarlig å sette den i drift igjen.
– Hvorfor måtte den byttes nå?
– Det er viktig at vi får en reservetrafo på drift igjen for å sikre forsyningen av strøm. Ingen skal bli strømløse som følge av dette.
– Hva koster transporten?
– Totalt koster det cirka 5 millioner å flytte reservetrafoen fra Skien og sette den i drift på Nedre.