Huset Café og Motell har umiddelbart fått merke koronatiltakene. Det svir økonomisk for den nystartede bedriften.
Vi treffer daglig leder Hege Berg-Klemetsen kjøkkensjef Snorre Kristiansen på Huset. Det er godt med folk i kafélokalene, det er bare litt større avstand mellom stolene enn vanlig.
– Vi her fjernet halvparten av stolene slik at det er minst en meter mellom stolene. Dermed er kapasiteten lavere, men vi har åpent, nesten som vanlig, forteller de.
Verre er det med alle kanselleringene som drypper inn.
– Vi har egentlig helt fullt på rommene fram til september, men et firma har vært utenlands, og dermed satt i karantene. De har nå kansellert, andre som har oppdrag for Statkraft er veldig usikre, de er avhengig av at jobbene de er innleid for skal utføres som planlagt.
Huset Café og Motell startet opp for bare få måneder siden, etter at det forrige driftsselskapet måtte kaste inn håndkleet. Nå har de investert i framtiden gjennom endringer i lokalene, og har lite med penger på bok for å ta seg gjennom krisetider.
Alle avbestiller
– Vi har fått avbestillinger på stort sett alt av møter og aktiviteter som var planlagt. Vi må avlyse tacobuffet eller andre matarrangement, musikkarrangement og quiz – alt avlyses. Dette er aktiviteter som er livsgrunnlaget for oss.
Med seg har Hege sønnen Casper. Skolen er stengt, det skaper nye utfordringer.
– Han har vært med her siden i morges, vi får finne noen arbeidsoppgaver for ham så det ikke blir for kjedelig, ler hun.
Snorre og Hege ser utover lokalet. De nikker fornøyd til nyankomne kunder, kunder de nå er helt avhengige av.
– Vi er avhengig av at folk nå bruker oss. Vi kan ikke ha store forsamlinger, men vi har fortsatt åpent, du kan spise her som før. Vi øker også tilbudet på catering slik at folk kan ringe og bestille. Vi vet at det er folk som er satt i karantene eller som er i risikogrupper helsemessig og holder seg hjemme. De kan bestille og få maten kjørt hjem. Vi har gjort en avtale med taxi slik at maksprisen i Korgen er 150 kroner for tilkjøring, forteller de.
– Hva er det folk kan bestille?
– Det aller meste fra a la carte-menyen, og om de ønsker «Dagens» så er det selvsagt mulig. Vi skal forsøke å legge ut god informasjon på våre sider på Facebook, men det er også mulig å ringe og spørre.
– Gjør dere spesielle tiltak ut over å fjerne stoler i lokalet?
– Vi har enda større fokus en vanlig på hygiene og egen helse. Ingen skal på jobb om de ikke føler seg bra. Vi oppfordrer også kundene til å betale med kort, og helst bruke muligheten til å «tappe» kortet slik at man slipper å taste kode. Vi fjerner også all selvbetjening av mat, og bestikket har vi nå bak disken.
Oppfordrer til hamstring
I motsetning til dagligvarehandelen ser de derimot ikke noen grunn til å stoppe hamstring.
– Her er du hjertelig velkommen til å kjøpe så mye du vil, ler Snorre, men blir kjapt alvorlig: – Vi tar dette på det største alvor, og ser det også som en viktig samfunnsoppgave å holde åpent.