Utrygg is førte til skuterforlis

Hemnes kommunes løypenett for skuter har fortsatt løyper som ikke er åpnet. På Røssvatnet ble det dramatisk da tykkelsen på isen brått endret seg.
Skuterløypen på et islagt Røssvatn ser ut til å dra ut i tid. I forrige uke ble de første forberedelsene gjort, det ble satt ned staker der isen ble regnet som sikker.
– Denne jobben står av naturlige grunner nå stille, forteller Roar Rabliås.
Det er Hemnes Snøscooterforening som utfører oppdraget for Hemnes kommune, og de benytter personer med god lokalkunnskap om isforholdene. I år var ikke dette nok.
– Vi staket opp Østerbukta i forrige uke fram til sundet mellom Sundslia og Sandvika, og fortsatte så vestover på fredag. Isen var ikke tynn, den var 15-20 cm. Skuterløpa åpnes når isen er 20 cm og greit staket, dette skal være nok til å bære en tråkkemaskin.
De var flere personer involvert, Rabliås kjørte foran og stanset med jevne mellomrom og boret hull for å sjekke tykkelsen mens de bak satte ned staker.
– På det siste hullet jeg boret var isen 19 cm tykk. Jeg kjørte litt fram og stoppet for å bore neste hull. I det jeg går av skuteren siger den ned i bakenden, jeg strakte meg og nådde gassen og ga gass for å forhindre at den gikk gjennom. Jeg boret et hull og så at isen her var mye tynnere, det var bare å komme seg unna, sier en rolig Rabliås.
Godt sikret
Selv avdramatiserer han hendelsen.
– Jeg hadde på meg flytedress og ispigger og gikk mot tryggere is samtidig som jeg målte tykkelsen. Vi fant det tryggest å la det hele bero for at isen skulle bli bedre. Skuteren sto uforandret, og vi anså det som trygt.
Lørdag samlet mannskapene seg, nå hadde de forberedt seg for en redningsaksjon med passende utstyr.
– Vi hadde med båt, men vi fant ingen skuter. Den hadde seget gjennom isen, og vannet er 90 meter dypt her slik at det er liten sjanse for å se mer til den.
Rabliås mener de handlet forsvarlig, og at dette er en viktig jobb for sikkerheten til de som ferdes i løypenettet.
– Vi hadde kartlagt isforholdene langs 8 kilometer av løypa, og vi stopper og måler regelmessig. Isen var god, men plutselig kan det være et sted forholdene er helt annerledes. Om jeg hadde kjørt over dette området ville jeg trolig ikke merket noe som helst, det er nok mange som kjører over dårlig is hver eneste vinter.
Bedre is i løypa
Han trekker fram viktigheten av at folk faktisk benytter løypenettet, og at isen her vil være tryggere enn utenfor løypa.
– Det kommer opp vann der vi har kjørt, dette fryser sammen og isen blir her mye sterkere. Vi har hatt fire år med stålis nå, slik er det ikke i år. Det har vært slike år tidligere, det er værforholdene som avgjør.
– Blir det skikkelig is og åpne løyper på Røssvatnet i år?
– Om snøen nå blir så tung at den presser ned isen slik at vann kommer opp kan det bli is kjapt. Den vil bli dårligere enn stålis, og vi bruker derfor ikke bambusstikker i år, kun bjerk for å stake opp løypene. Når isen går ut kan det gå kjapt, da havner ikke fremmedelementer i vannet om vi ikke rekker å samle inn stakene.
Skiløyper
Rabliås kjører også opp skiløype for Steikvasselv Hytteforening.
– Rødlirunden skal være klar til vinterferien. Det er en trasé på 12 kilometer i fint skiterreng. Når du har kommet halvveis er du på et fint og lunt sted med tilgang på ved, der er det fint å stoppe for en rast, avslutter en alltid optimistisk Roar Rabliås.
Isen er altså ikke trygg enda på Røssvatnet, og på tross av at deler av skuterløypa er staket er den fortsatt ikke åpnet for ferdsel.