Februar er måneden for karneval. Skumle skjeletter, magiske trollmenn og vakre prinsesser fikk alle ta del i en storslått feiring.
På klasserommene til 1. og 2. klasse ved Korgen sentralskole er det full rulle en torsdags morgen. Sara Emilie Nerleir Finbak går i 1. klasse og ville egentlig være sjørøver, men hun endte opp som katt denne dagen.
– Det var mamma som kjøpte kostyme til meg. Jeg har mistet halen min, så den må jeg bære, forteller Sara.
Ved siden av sitter Fiona Oksfjellelv Storvik og Falk Mandelid.
– Hva synes dere om å ha karneval?
– Bra! roper de i kor.
Aktiviteter
I 1. og 2. klasse ble de i begynnelsen av dagen blandet og delt inn i to grupper. Gruppen som startet sammen med lærer Gunnhild Vassdal begynte med potetløp. Å hinke samtidig som poteten skal balanseres på en skje viste seg litt for utfordrende, så reglene ble tilpasset underveis. Litt juks, litt tull og mye latter ble det.
Den neste aktiviteten var avissortering. Gunnhild hadde klippet margen av avisa og blandet sidene. Fire forskjellige grupper skulle prøve å være raskest i å sortere sidene i riktig rekkefølge.
– Jeg har nummer 22!
– Jeg har nummer 23!
Hos enkelte går det radig unna, mens andre flere ganger må starte på nytt. De kommer i mål til slutt.
Du bare må smake på kaka!
På det andre klasserommet har lærer Hanne Johansen satt i gang den tradisjonelle limboen.
Også her skal det jukses litt. Hjalmar Hanssen Nygård flytter stanga helt ned, sånn at han enkelt kan hoppe over. Smart!
Enda lurere er kanskje Brage Davidsen Tverå som flytter stanga helt opp slik at han slipper å bøye seg.
Kakeglede
Etter noen runder limbo er det dansekonkurranse. Når musikken stopper skal elevene sette seg ned, legge seg på ryggen eller andre varianter. For 6- og 7-åringene finnes det ikke flaut å svinge seg på dansegulvet, og mange blir ganske varme i kostymene sine. Men endelig er det tid for pølse, saft og kake.
Mens Heine Millingsjord står i pølsekø kommer sjørøverøredobben ut.
– Den er ikke ekte, det er bare ei sånn klype. Det svir litt når jeg tar den av, men så går det over, sier han.
Andre er mer opptatte av de kulinariske opplevelsene dagen har medbrakt.
– Du bare må smake på kaka! mener Hjalmar.
– Hvem er det som har bakt den?
– Hva tror du? Gunnhild selvfølgelig, sier han og er tydelig fornøyd med bakeferdighetene til læreren sin.