Matematikkens dag ved Korgen sentralskole er fylt med både prestisje, kreativitet og samarbeid. Som vanlig var det viktigste å slå gutta, eller var det omvendt?
Det er faktisk en av de mest åpenbare kjønnskampene i Hemnes, og her er det liten tvil, det er jentene som er det sterkeste kjønnet, i alle fall i matematikk.
I den «nye» ungdomsskolen ligger det elever henslengt på gulvet i gangene, de sitter og ligger over bordene i minglearealet, de er bare ikke på klasserommene. Det skulle være matematikkens dag, er det streik og opprør? Neida, det er elever som jobber hektisk med ulike oppgaver, utfordringer der de oppdelte grupper konkurrerer med og mot hverandre.
Inne på et klasserom finner vi allikevel både lærer og elever. Hanne Heggedal retter oppgaver som lagene har fått utdelt. De leverer et svarark, men må også forklare muntlig hvordan de har tenkt. De får poeng for både svar, presentasjon og oppførsel. Maksimalt kan de oppnå 10 poeng for hver oppgave, mens vi er til stede varierer det fra topp til bunn.
Prater på seg poeng
Et lag har helt feil svar, men viser stor kreativitet under forklaringen, og overbeviser læreren om at de allikevel bør få godt med poeng.
– Dere har feil svar, men dere skal få poeng for forklaringen, deltagelse og oppførsel, sier hun, og formaner dem til å lese oppgaven skikkelig flere ganger før de leverer neste oppgave til retting.
Lagene står i kø, Hanne retter mattenøtter, oppgaver som en og enhver avisleser også ville slitt litt med. Elevenes resonnerer seg fram, titter etter lærerens kroppsspråk for å lirke seg videre i en intrikat (bort)forklaring. Den neste laget er et jentelag. Her var det ikke mye nøling, de var skråsikker på at svaret var riktig, og ikke minst visste de hvorfor. Når alle deltar ivrig i forklaringen og opptrer høflig og ærbødig overfor både lærer og presse må det bli full pott, 10 poeng.
Neste lag står klar, Hanne forteller at hun er spent.
– Det er jeg også, innrømmer den nærmeste gutten.
De har helt riktig svar, men kan ikke helt redegjøre for hvordan. De har prøvd seg litt fram, og traff på første forsøk. Det blir nesten toppscore, men bare nesten.
Tradisjonsrik arrangement
– Matematikkens dag har vært lenge, det begynte i «gamle dager», forteller Heggedal, som var med på fødselen til dette arrangementet da hun var lærer ved Korgen sentralskole. Nå er hun lærer ved Bleikvassli skole, og har tatt med seg sine elever nedover for å ha felles arrangement.
– Jentene hevder de pleier å vinne, og har gjort det lenge?
– Ja, det stemmer nok. Noen mener der er fordi guttene trenger å røre seg mer, men jeg vet ikke. Det er veldig mange dyktige gutter her, og jeg ser ikke at det er store forskjeller, sier hun.
– Det kan være noe med modenhet, jentene greier kanskje å sitte rolig og konsentrere seg litt lenger. Mange av elevene er godt vante til å bruke matte i dagliglivet, og forstå enklere praktisk matte. De vet hva et kilo er fordi de har målt opp kraftfôr, eller de vet hva blandingsforhold er fordi de blander olje i bensinen. Når vi pakker matte inn i dagliglivet og gjør det relevant går ikke rullegardinen ned når de hører ordet matte, forklarer Heggedal.
Masse prestisje
Ute på gangen finner vi et jentelag bestående av Mille Klemetsen, Kristina Tverå Skreslett, Julie Moen, Ina Kristine Oksfjellelv og Thea Amalie Nordeng Standal som er i ferd med å avslutte sin oppgave. De forklarer hvordan dagen er opplagt.
– Vi er oppdelt i lag, og så får vi oppgaver. Det gjelder å løse disse i fellesskap, og få mest poeng. Det er jentelag som har vunnet nesten alle år, guttene er ikke så kontrollert, de har så mye energi og skal tøffe seg for hverandre hele tiden, forklare jentene, og nikker lett bortover gangen mot flere høylytte guttelag.
– Premien er pizza fra vertshuset, det kåres beste guttelag og beste jentelag som får premien, sier de, før de oppsøker retting og poeng. Det er enda mange oppgaver å løse før dagen er over.
Lenger bort i gangen sitter et halvt guttelag. Resten av laget hentes kjapt inn, de har lurt seg til en pause under trappa. De består av Ole-Emil Bjørkås Tuven, Karl-Magnus Cooper, Eirik Senning, Alexander Filinas og Willy Orrhaug.
Også guttene er opptatt av kjønnskampen, men virker litt resignert av de historiske fakta.
– Guttene har ikke vunnet siden 2001, det var før vi ble født! Men det er gjennomsnittet, det har ofte vært guttelag som har vært best, hevder de bestemt, så da er det nok slik.
Guttene på defensiven
– Hva synes dere om matte?
– Matte, det er diskutabelt.
– Vi bruker matte hver eneste dag, sier en annen, mens en tredje hevder det er matte i lufta.
De mener at de selv ligger på en seriøs 6. plass, av 11 lag. Oppgaven de nettopp har løst er fotballrelatert, og fotball, det må vel fenge? De skal finne ut hvor mange kamper og hvor mange som må stå over og slike ting. Svaret er helt sikkert 113.
– Vi hadde et veldig kreativt svar på forrige oppgave. En gutt som fylte 15 i forleden dag, men blir 18 neste år. Vi svarte at han må ha vært dement og derfor ikke kunne tall. Vi fikk fem poeng! sier guttene fornøyd.
Før vi lar elevene kjempe videre tar vi en tur innom sekretariatet, inne på minglearealet, der flere klasserom ble slått sammen til et stort område etter skolebrannen. Her sitter Karianne Storvoll og tar mot de rettede oppgavene og gir ut nye. Hun registrer resultatene inn i et regneark og har stålkontroll på hvordan det ligger an.
– Vi holder det hemmelig hvem som leder og slikt, vi har sett tidligere at det kan ødelegge motivasjonen. Om elevene spør forteller vi imidlertid hvordan det går mellom guttene og jentene, og der leder jentene nå nokså klart.
Mest moro
Selv om det er en konkurranse, virker stemningen svært vennlig og gemyttlig.
– Nei, her er ingen sure miner, de fleste tar det veldig greit. Det er totalt 30 oppgaver, og de begynner med ulike oppgaver slik at de ikke har samme oppgaver samtidig.
Totalt er det cirka 80 deltakere, fordelt på de ulike lagene. 10 av elevene kommer fra Bleikvassli skole, resten er til daglig elever ved Korgen sentralskole.
Etter at det hele er over forteller Storvoll at det nok en gang ble seier til jentene.
– Jentene vant med en gjennomsnittspoengsum på 157 mot guttenes på 116. Det er flere år siden at guttene har klart å vinne totalt så dette er blitt prestisje for jentene. Konkurransen var veldig tett og mellom de to beste guttegruppene skilte det bare 3 poeng. Og blant jentene var de 4 beste gruppene innenfor 8 poeng. De to beste lagene hadde lik poengsum og det måtte ett ekstra jurymøte for å kåre vinneren, og den falt på den av de to gruppene som hadde de beste forklaringene underveis, avslutter Storvoll.
Dermed er det bare å legge seg i hardtreningen foran neste års konkurranse. Om vi skal tro på guttelaget blir det da 20 år siden guttene vant sist, en jubileumsseier kanskje?