Forvirringer og misforståelser stoppet nesten politikerne fra å vedta skuterløyper opp Korgfjellet. Nå blir det løype, men regningen for brøyting vil de ikke ta.
Rådmannen la fram to forslag for kommunestyret som for anledningen var samlet i aulaen på Hemnesberget. I det første forslaget var en løype fra Rundmoen til Sørhaugen med, mens denne løypa var tatt ut i en alternativ innstilling. Årsaken var en klage fra Korgen IL over at løypa er lagt til Anleggsveien mellom Stormyrbassenget og Vesterli, en vei som ikke vinterbrøytes, og som idrettslaget benytter til å legge skiløyper på.
Ros fra skiløpere
Christer Skreslett (Sp) var først på talerstolen da saken ble behandlet. Skreslett er også leder for Dispensasjonsnemnda for motorferdsel i utmark. Det er denne nemda som behandler søknader om løyver til å benytte andre løyper enn de som tilbys i løypenettet. Skreslett sa seg fornøyd med rådmannens utredning, og fortalte om hvilke tilbakemeldinger han har fått fra brukere av løypenettet.
– Jeg har truffet mange skiløpere i løypenettet. Før har de sett det «ulekt» på grunn av sikkerhet å ta seg en skitur i terrenget. Med løypenettet vet de at det er trafikk, nå tar de turen.
Han var ikke like fornøyd med Statskogs høringssvar, der de minner om at de ønsker tur- og rekreasjonskjøring kanalisert til løypenettet, og at det ikke bør gis så mange dispensasjoner. Her ba han rådmannen kalle inn til et dialogmøte ettersom han ikke kjente seg igjen i denne kritikken.
Vil unngå konflikt
Skreslett ville også ta hensyn til Korgen Ils høringsuttalelse, der de så det svært vanskelig å bruke Anleggsveien til skiløyper om det ble lagt en skuterløype på samme vei.
– Jeg vil stemme for alternativ 2 der denne løypa kuttes. Det gjør at jeg blir skeptisk til løype 8 fra Sørhaugen og opp til toppen av Korgfjellet. Denne blir ikke knyttet til resten av løypenettet, og da blir det dyrt. Det kan bli en stor brøyteregning, noe som fører til dyrere løypekort. Dermed kan det bli lavere salg, og enda dyrere kort i neste runde.
Skreslett siktet her til brøyting av Korgfjellveien opp til den store parkeringsplassen ved Sørhaugen, halvveis oppe i fjellet. Da løypa ble åpnet i 2017 var det nettopp brøyting som ble brukt som et av argumentene for å åpne fjellet for skutertrafikk. Brøyting av Korgfjellveien slik at det populære utfartsområdet kan nås enkelt av skiløpere har vært et tilbakevendende problem de siste årene. I 2017 ble 20.000 kroner av inntektene fra løypekortene avsatt til denne brøytingen, og dermed fikk også de uten motor lettere tilgang til fjellet.
Nye opplysninger
Skresletts forslag om å kutte ut også løype 8 til toppen av Korgfjellet fikk Kjell-Idar Juvik (Ap) til å reagere.
– Det er beklagelig at Sp lander på dette alternativet. Jeg har hørt at Korgen IL har kommet med et nytt innspill, og vi vil stå på alternativ 1.
De nye opplysningene ble bekreftet av saksbehandler Martin Kongsdal.
– Det ble avholdt et møte etter at saken var behandlet i formannskapet, da er det ikke mulig å legge til nye papirer i saken. Idrettslaget tilbyr en midlertidig løsning i år med samkjøring i traseen, fortalte Kongsdal.
Vil ikke ha brøyteregning
Selv med de nye opplysningene var Skreslett skeptisk.
– Har vi råd til dette? Jeg frykter det blir kjempedyrt. Det kan ende opp med at vi vedtar løype 7 men ikke 8, sa han, og ba samtidig om et gruppemøte for å behandle de nye opplysningene internt.
Ingebjørn Nygård (Ap) har vært aktiv i Korgen IL, og fortalte at deres bruk av denne løypa langs Anleggsveien hovedsakelig skjer tidlig på vinteren mens det er lite snø.
– Det er veldig greit å etablere skispor på veien selv om det er lite snø, og en samordning med skuterløype i år bør gå greit. For senere år bør traseen endres.
Flere så nå muligheten for å slå sammen løype 7 og 8 slik at det ble en løype fra Rundmoen til kommunegrensen på toppen av Korgfjellet. Ettersom disse løypene allerede har vært ute på høring vil en slik endring ikke utløse behov for ny høringsrunde.
Da saken omsider kom til avstemming samlet alle seg om alternativet med en sammenhengende løype, og ingen brøyting opp til Sørhaugen før den åpnes for alminnelig ferdsel. Kommunestyret har ikke avsatt penger til dette formålet i det vedtatte budsjett for 2020.
Endret praksis
Fylkesmannen i Nordland har ved flere anledninger hevdet at Hemnes kommunes praksis med å gi løyve til kjøring i forbindelse med isfiske er i strid med regelverket, og anmodet om at denne praksisen må opphøre.
Det har vært gitt slike løyver på Røssvatnet, Tustervatnet, Store Målvatn og Bleikvatnet. Løyvene har vært praktisert slik at hytteiere har kjørt ned på vannet fra sine hytter og inn på den kommunale løypa. Deretter har de fulgt løypenettet inntil de har tatt av til ønsket fiskeplass. I praksis har dette gitt mulighet til å nå alle steder på vannet med skuter.
Slik blir det ikke lenger.
Det vil ikke lenger være tillatt å kjøre fra hytter eller boliger og inn på løypenettet. Dermed må skuterførerne benytte bil fram til parkeringsplasser i tilknytning til løypenettet, og laste av skuteren her for å kjøre inn i løypa.
Det er heller ikke mulig å ferdes fritt på vannet, men det er utvidet rastesone lang løypene på de store vannene. Dermed kan man kjøre ut fra løypa opptil 100 meter, for eventuelt å fiske.
I praksis vil dette bety store innskrenkninger. I Nord-Røssvatnet er det for eksempel to steder det er mulig å parkere og så kjøre inn i løypenettet. Med hundrevis av hytter der de fleste har skuter kan det bli trangt om saligheten når biler med tilhengere skal kjempe om plassen.
I saksframlegget omtaler rådmannen ordningen i forbindelse med høringsuttalelsen fra Hemnes Snøscooterforening. Foreningen foreslår at det etableres tilkjøringsløyper fra hyttefelt eller parkeringsplasser ved Røssvatnet og Målvatnet.
En slik løsning vil ifølge rådmannen kreve en konsekvensutredning og seks ukers høringsfrist. Det vil derfor ikke være mulig å etablere dette til årets sesong, men administrasjonen foreslår at forslaget blir fremmet i egen sak slik at det kan gjennomføres på tross av at den vedtatte planen skal virke i fire år før ny evaluering.
Andre endringer
Det er gjort en del mindre justeringer på de eksisterende løyper, mest iøynefallende er løypa fra toppen av Gruvabakken i Bleikvasslia og til klubbhuset Bleikvassli IL har satt opp i tilknytning til skitrekket og bakken.
Det vedtatte løypenettet gjelder i utgangspunktet for fire nye år, deretter skal det på nytt evalueres. Planen er at løypene skal åpnes 1. februar, men dette betinger selvsagt at det er nok snø i lavlandet, og at vannene blir islagt.