Korgfjellet er det desidert største turmålet i Hemnes på vinteren. Det er viktig for trivsel, bolyst, og ikke minst folkehelsen.
Det er en lav terskel for å bruke området, så lenge man kan kjøre bil så langt opp i fjellet som mulig. Merkelig nok har området få om ingen venner, i alle fall ikke venner med makt.
Etter at Korgfjelltunnelen ble åpnet i 2005 ble veien over fjellet overført til Hemnes og Vefsn kommuner, og vært vinterstengt. Det har vist seg mer eller mindre umulig å få innarbeidet økonomi for en åpning, enten delvis opp i fjellet – eller helt opp. I år etter år har det blitt gjort ekstraordinære tiltak, ofte etter at politikerne først vendte tommelen ned både en og to ganger.
I 2017 så det endelig ut til å bli en løsning. Det nye løypenettet for snøskutere skulle ta i bruk en ny løype, og trengte parkeringsplass. 20.000 kroner ble da hentet fra inntektene fra salg av løypekort, samtidig fant politikerne 50.000 kroner selv. Flere uttalte at i framtiden skulle endelig veien bli tatt opp, til glede for utfart for så vel skuterfolk som brukere av ski.
Når fylkesmannen stengte løypa på Korgfjellet forsvant så finansieringen, og i fjor var det sågar nabokommunen Vefsn som finansierte brøytingen opp fjellet, i Hemnes.
I år skulle det endelig bli skuterløype opp fjellet igjen, som en del av et sammenhengende løypenett. Etter at Korgen IL trakk sine innsigelser mot samkjøring av ski og skuter på Anleggsveien ble det mulig å få et sammenhengende nett, drøyt 170 kilometer med sammenhengende løyper.
Dessverre var viljen til å delta i et spleiselag nå borte. Politikerne trakk brøytingen som tidligere ble brukt som gulrot. Dermed blir skuterbrukerne nokså alene i fjellet. Det er vanskelig å kalle vedtaket klokt, sambruken det tidligere har blitt skrytt av forsvinner i denne delen av løypenettet for svært mange, det blir litt mindre bolyst for ganske mange.
Hemnes kommune bruker store ressurser på løypenettet gjennom saksbehandling. Løypenettet har vært en stor suksess, og nettopp sambruk og fordeler, også for de som ikke bruker skuter, har vært en svært viktig faktor. Dette har mer eller mindre fjernet konfliktene mellom de ulike brukergruppene, et klokt politisk vedtak burde videreført nettopp denne linjen.