Kantinedrift, kafedrift og vedlikehold av skola er noen av «prosjektene » det ble jobbet med.
Prosjektarbeid er jo også en del av det elevene skal lære. Ved Hemnes sentralskole har elevene i 8. klasse vært opptatt av dette i et par uker nå. De har hatt muligheten til å gjøre forskjellige ting i denne perioden. De økonomiske målene har vært klare hele tiden. De pengene som måtte komme inn skal gå til klasseturen i 10. klasse.
På skolen har en del av 8.klassen laget diverse småvarme retter på skolekjøkkenet. Denne maten har de så solgt til andre elever. Var nok fristene å få pizza i matfriminuttet.
Andre hadde åpen dag på Dykkerbrygga. Der solgte de kaffe, saft, kaker mm. til de som stakk innom der. Da vi stakk innom var det fortsatt gjester der, og de kunne bekrefte at alt smakte supert.
Hva er «prosjektarbeid»?
– «Prosjektet» er at vi har jobbet med elevbedrift i klassen i en periode. Det startet med at elevene diskuterte og kom frem til ulike forretningsideer. Deretter plukket de ut dem som var mest gjennomførbare/spennende. Neste fase var at det ble lyst ut stillinger i de fire bedriftene, så måtte elevene skrive søknad, enten de ønsket å være leder, økonomiansvarlig, reklamesjef eller «vanlig arbeider». Når det gjelder malergruppa, så gikk de rett til rektor og lanserte sin idé om å male/utsmykket naturfagsalen og da han sa ja var det bare å kjøre på. De har forøvrig et håp om å få en jobb til når våren kommer, nemlig å male opp inngangspartiet på skolen, forteller Espen Leirvik som er en av lærerne.
– Elevbedrift er forøvrig en del av et sånn entreprenørskapsløp vi har hatt en del år på skolen. Elevene får prøve å etablere og drifte en liten bedrift. Det gir et hyggelig avbrekk fra teori og samtidig gir det gjerne et lite tilskudd til klassekassen, sier Espen Leirvik.
På dykkerbrygga
Her fant vi en hel gjeng fra 8. klassen bak disken , og noen ryddet av bordene etter hvert som gjestene var forsynte. Gjestene uttrykte at de var veldig med fornøyde med det som ble servert til kaffen.
Ved et av bordene satt Petrine Valberg og Gudny Karlsen. To voksne damer, hvor Petrine kunne fortelle at hun var der som voksenkontakt for dette prosjektet.
– Jeg har jo oldebarn som er med her, så da var det ekstra hyggelig å bli spurt om å være her sammen med dem, forteller Petrine Valberg.
I naturfagsalen
Sammen med lærer Kåre Børli var det fem elever i fullt arbeid med å prosjektere bilder på en av veggene. Bilder av forskjellige motiver fra naturfagboka.
– Denne gjengen startet med å male veggene i hele naturfagrommet. De har bare litt igjen før hele rommet er ferdig, forteller Kåre Børli, før han haster ut for å være tentamensvakt.
Guttene forteller at dette er kjempeartig arbeid, og samtidig lærerikt. Vi har holdt på i to uker med prosjektet, men har litt igjen som vi skal gjøre ferdig.
At de tjener penger på å gjøre dette vedlikeholdsarbeidet for skolen synes de er flott. Som før nevnt så skal pengene gå til skoleturen i 10. klasse. De forteller at de kanskje skal til Krakow, men at de tenker alternativ for de som ikke vil reise til utlandet.