Samtidig med det første snøfallet i fjellet opplevde veifarende langs E6 stengt tunnel og omkjøring over Korgfjellet.
Per-Arne Tøgersen i Statens Vegvesen forteller at det er en vanlig vaskeprosess som har blitt utført noen netter nå.
– Det er det vi kaller teknisk renhold, og skjer hvert år. Grunnen til at vi gjør det nå er at trafikken avtar på sensommeren og høsten, og det er lite trafikk på natten når den er stengt. Det foregår vasking av flere tunneler i Nordland nå, og vi samkjører derfor. Om vi skulle leie inn ekstra for Korgfjelltunnelen ville det blitt mye dyrere, forklarer han.
Veien over Korgfjellet benyttes flittig av vegvesenet til omkjøringsvei når det foregår arbeid i Korgfjelltunnelen. Denne gangen var ikke veieierne, Hemnes og Vefsn kommuner, orientert på forhånd.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Det var en glipp fra vår side, vi har ellers et godt samarbeid med kommunene, og vi bidrar også med reparasjoner og vedlikehold av veien. Når vi benytter den som omkjøringsvei overtar vi også ansvaret for driften, vi har håndtert det kalde været med saltoppløsning på veien slik at den skal være trygg.
– Flere uttrykker ubehag med å bruke en vei som er smalere og holder en lavere standard en dagens E6, spesielt når det er så mange vogntog på veien, er dette ting dere tar hensyn til?
– Samfunnet må påregne at det kan brukes omkjøringsveier som ikke holder samme standard som ny E6. Det kan være at vi har en høyere standard som krav, da kan vi for eksempel benytte salt. Om vi må foreta vasking eller annet vedlikehold på vinteren og ikke har omkjøringsmuligheter må vi stenge en veibane og benytte følgebil. Det vil bety lange ventetider og er urasjonelt for brukerne og langt dyrere for samfunnet, avslutter Tøgersen.
Tunnelen var ferdig vasket tirsdag morgen.