Som nærmeste nabo til fibersentralen må Huset Café og Motell ut med 76.000 for å få innlagt internett fra Telenor. Naboene har fått samme tjeneste innlagt gratis.
Bedriften Korgen Vertshus AS gikk i august konkurs. De hadde innlagt internett gjennom en kobberlinje. Nå har en ny bedrift blitt etablert i samme lokaler i Meieriveien 7, men sliter med å få internett. De fikk tilbakemelding om at de ikke kunne få bruke kobberlinjen, de må derimot benytte fiber.
– Er det korrekt at «nye» kunder ikke lenger får abonnere på kobbertjenester?
– Ja. Kobbernettet er over hundre år gammelt, og det er på høy tid å erstatte det med nye, bedre og mer moderne løsninger, forteller kommunikasjonssjef i Telenor, Fredrik Tangeraas. – Kobbernettet skal legges ned og erstattes med raskere og mer fremtidsrettede løsninger, derfor har vi innført salgsstopp på kobbertjenester.
Gratis oppgradering
Mange bedrifter har de siste månedene blitt kontaktet av Telenor med et tilbud om å bytte fra kobberlinje til fiberlinje. Felles for dem er at Telenor tilbyr å gjennomføre endringen vederlagsfritt. Det samme tilbudet har blitt gitt til bedrifter som flytter, de får innlagt fiberlinje til sine nye lokaler uten å betale ei krone.
Overraskelsen var derfor stor på Huset når det viste seg å bli kostbart å få lagt fiber fra nabobygget, den gamle «Telegrafen». Prislappen de ble presentert var kr 76.000 for å få innlagt fiberkabel.
– Dette syntes vi var fryktelig dyrt, og vi tok kontakt med det kommunale selskapet Villmarksnett for å høre om det var mulig å knytte seg på deres fiberlinje, forteller daglig leder ved Huset Café & Motell, Hege Berg-Klemetsen.
Her fikk de positivt svar.
Lokale muligheter
– Vi kan tilby fiber, men kundene får selv betale for gravingen, deretter er tilknytningsavgiften for næring kr 15.000. Fiberen vår går fra rådhuset, over gammelbrua og så østover mot Leirskardalen. Dermed må det graves enten fra brua eller fra krysset til Tømmerheia, forteller daglig leder i Villmarksnett, Terje Nilsen.
Det betyr i verste fall graving av 6-700 meter istedenfor ca. 75 meter til Telenors sentral.
Bedriften har så vært i kontakt med nabobedriftene, Coop Korgen, Circle K og IP Elektro som nå bygger i Olderneset. Begge de etablerte bedriftene har nylig fått erstattet sin kobberlinje med fiber, kostnadsfritt av Telenor, mens IP Elektro får flyttet sin linje fra Villmoneset til Olderneset uten kostnad. Dermed står Huset igjen alene uten fiber, og må ta kostnadene selv ved en gravejobb.
Vi har spurt Telenor om hvorfor de differensierer mellom eksisterende og nye kunder prismessig.
– Vi gjør ingen forskjell på eksisterende kunder eller nye, hverken når det gjelder etableringspris eller månedspris. Men månedsprisen er noe lavere for adresser der det allerede er etablert fiber sammenliknet med steder der vi får en utbyggingskostnad, hevder Tangeraas.
– Prisen på 76.000 virker å være vesentlig høyere enn selvkost, er det slik at nye kunder i realiteten betaler for gratis tilknytning for eksisterende kunder?
– Det er to hentepunkter for fiber i nærheten, men det må likevel iverksettes noe gravearbeid. Det er dette som fører til en relativt høy estimert kostnad.
Ingen leveringsplikt
– Har Telenor et samfunnsansvar gjennom leveringsplikt, også til bedrifter – og står Telenor fritt i å fastsette pris og differensiere pris?
– Telenor har leveringsplikt på talekommunikasjon, men ikke på bredbånd. Men internettilgang er viktig for mange, og vi har som ambisjon at både husholdninger og bedrifter i Norge skal ha et moderne bredbåndstilbud. I dette tilfellet har vi tilbudt kunden mobilt bredbånd, men det var ikke et aktuelt alternativ for kunden nå, avslutter kommunikasjonssjef i Telenor, Fredrik Tangeraas.
Dermed må fiberen på Huset begrenses til den de kan levere gjennom matvarene. Nye bedriftsetableringer i Hemnes må trolig finne andre løsninger enn fiber om de trenger internett, i alle fall fra Telenor.