Helgeland Sparebank sitt kontor i Korgen legges ned 1. november. Både bedriftskunder og privatkunder vil betjenes som i dag og minibanken består.
For noen tiår siden var det bank eller fillial på alle tettsteder i Hemnes, nå var Korgen siste skanse. Opprinnelig var det to sparebanker i den nåværende Hemnes kommune, Hemnes Sparebank med hovedsete på Hemnesberget og filial på Finneidfjord, og Korgen Sparebank som hadde filialer på Bjerka og Bleikvasslia.
Korgen Sparebank ble tidlig en avdeling i Mo Sparebank, det hevdes at årsaken var at banken hadde masse innskudd men slet med å få lånt ut pengene. Det fortelles at ranværingene satt mindre godt i det, og var mer enn villig til å låne pengene fra Korgen.
Hemnes Sparebank besto som selvstendig enhet helt fram til jappetidens ekspansive utlånspolitikk skapte usikkerhet om bankens soliditet. Dermed forsvant også denne banken i 1991 inn i det som i mellomtiden hadde fått navnet Sparebanken Rana. Senere fusjonerte banken med Helgeland Sparebank fra Mosjøen, og dekker nå hele regionen.
– Forsvinner ikke
Administrerende direktør i Helgeland Sparebank, Hanne Nordgaard er ikke enig i at det er siste bank som forsvinner ut av kommunen.
– Banken er fortsatt i kommunen, og nærmere enn før. På en måte er dette starten på en ny bank og avslutningen av den gamle. Alle har nå banken i lomma gjennom mobilen, vi ser at utviklingen her er kjempestor. Økningen i antall pålogginger i nettbanken er formidabel, de fleste er ikke lenger i banken gjennom fysisk besøk, forteller hun.
Norgaard forteller at de fleste oppsøker en rådgiver i banken når det skjer store endringer i livet.
– Når de skal kjøpe sin første bil, bygge hus eller opplever samlivsbrudd er det greit å treffe en rådgiver i banken, men til dagligbank ordner de aller fleste dette selv. Det snakkes mye om de eldre, vi skal ikke undervurdere deres evne til å tilpasse seg.
– Skal dere reise rundt med banken til de som faller utenfor?
– Vi har de siste månedene intensivert opplæringen av de som har kommet med sine regninger i banken. Vi har lært dem å bruke brevgiro slik at de kan hjelpe seg selv. Vi har også hatt møter med både av- og påtroppende ordfører og rådmannen, vi stiller gjerne opp om kommunen arrangerer kurs i digitalopplæring. Om noen har behov for å treffe en rådgiver kan vi ordne dette, enten ved at vi kommer hjem til dem eller at vi kan møtes på et avtalt sted om de ikke vil dra inn til Mo eller Mosjøen, sier hun.
Forventer ingen kundeflukt
– Dere har tidligere lagt ned avdelingen på Hemnesberget, og nå i Korgen. Det er tydelig at dette vekker følelser hos bankkundene. Er det mange som forsvinner til andre banker?
– Nei, det er få kunder som vender oss ryggen. Vi beholder rådgiverne de kjenner, disse sitter med lokal kunnskap og sitter nå i et større kompetansemiljø. Selv om kontoret med noen få timer åpningstid i uka forsvinner så fører dette i liten grad til kundeflukt.
– Hvordan er økonomien hos folk i Hemnes?
– Det går bra, det går godt på Helgeland, og i Hemnes. Vi merker stor pågang på byggeprosjekter i Korgen, og Hemnes er en sentral kommune på Helgeland. Vi skal fortsette i samme tempo med å finansiere unge som vil bygge hus på deres drømmested og vi skal finansiere landbrukets nyvinninger og nyetableringer, forklarer Hanne Nordgaard.
– Privatkundene i Korgen beholder sine kunderådgivere, og minibanken består. Vi er fleksibel overfor den enkelte kundes behov når det gjelder gjennomføring av møter, supplerer direktør for personmarkedet, Dag-Hugo Heimstad.
Endring i samfunnet – og banken
De aller fleste kundene er digitale, og behovet for å oppsøke banken fysisk, er mindre i dag. Nettbank og ikke minst mobilbank gjør det langt enklere å være kunde nå enn det var tidligere. Det meste av kontakten mellom rådgivere og kunde skjer via telefon eller e-post, og er det vanskeligheter med noen av de tekniske løsningene eller enkle spørsmål, har kundeservice åpnet mandag til fredag fra 08.00 til 20.00.
– Vi skal jobbe for kundene i Korgen med like iherdig innsats som før, gjennom e-post, telefon – og ved fysiske møter når det er aktuelt, sier kunderådgiverne Line Kråkstad og Vigdis Lillebrygfjeld.
Hanne Nordgaard tror ikke at endringen for bedriftskundene vil oppleves som stor, fordi det er langt vanligere at bedriftsrådgiverne oppsøker bedrifter og landbrukskunder på deres hjemmearena, enn i banken.
– Vi er en stabil aktør som har en hundreårsplan. Vi har vært her i 160 år og stått for oppbygging av landbruk og bedrifter, og det skal vi fortsette med like stort engasjement også i framtida. Det er vi som kjenner helgelendingene og stoler på dem og deres ønske om å bo og leve her på Helgeland, forklarer Nordgaard.
– Når vi drives rasjonelt og godt, kan vi gi ekstra mye tilbake til lokalsamfunnene på Helgeland og være en drivkraft for vekst, sier Nordgaard.
Faste rådgivere og minibank
Kunderådgiverne Line Kråkstad og Vigdis Lillebrygfjeld ser fram til å få et større fagmiljø og tettere kontakt med kolleger. Som et del av teamet på Mo har hun tro på at rådgivningen og oppfølgingen av kundene blir bedre.
– Dette er en tilpassing til de endringene som allerede er skjedd i folks hverdag. Vår erfaring er at kundene i større og større grad oppsøker banken for å få gode råd om finansiering, forsikring og sparing, sier Dag-Hugo Heimstad.