Korgen nedre kirkegård gjennomgår en totalrenovering. Den skulle vært helt ferdig 1. september, men uenigheter om blant annet timepriser fører nå til forsinkelser.
I et ekstraordinært formannskapsmøte på mandag ble det orientert om saken. Avisa Hemnes har vært kjent med at det har vært en konflikt, og tok opp saken med rådmannen før ferien. Hans korte kommentar da var at det var noen uenigheter, men at det er normalt på såpass omfattende prosjekt.
Det er Hemnes kommune som står for de økonomiske utleggene på kirkegårdene, men de administreres av menighetene gjennom Hemnes kirkelige Fellesråd. Ved lignende prosjekt tidligere har fellesrådet stått bak gjennomføringen av hele prosjektet, og fakturert kommunen.
I kommunal regi
Denne gangen ønsket Hemnes kommune ta prosjektet i egen regi ettersom de hadde ledig kapasitet til å styre dette. Etter at saken ble behandlet politisk kom det fram at fellesrådet hadde budsjettert med inntekter fra prosjektstyringen, og dermed manglet de penger til ordinær drift i 2019. Dette førte til at kommunestyret i mars gjorde en budsjettregulering der Hemnes kirkelige fellesråd fikk omstillingsmidler på 250.000 kroner.
Vedtaket om at kommunen skulle overta prosjektet har Hemnes kirkelige fellesråd klaget inn for lovlighetskontroll. Denne klagen er ikke behandlet politisk enda.
Flere av kirkens ansatte har imidlertid deltatt i prosjektet, og det er her uenigheten har oppstått. Fellesrådet har besluttet at kirkevergens deltagelse i prosjektet er så komplisert at det er verdt 1.450 kroner pr time. Videre har bruk av minigraver med mann blitt fakturert med 800 kroner i timen, noe som regningsmottaker i kommunen har funnet veldig høyt. Dermed har et beløp på ca. 86.000 kroner blitt holdt igjen ved oppgjør.
Det er denne uenigheten som har ført til at kommunen har mottatt både trusler om inkasso og at kirkens ansatte blir trukket ut av prosjektet. Da ordfører Christine Trones (H) innledet i orienteringen fortalte hun at hun etter å ha blitt gjort kjent med at bistand til å fullføre prosjektet ikke kunne påregnes tok kontakt med rådmann Amund Eriksen som da var på ferie på grunn av det hun omtalte som en uvanlig kraftig reaksjon på en utestående fordring.
Rådmann Eriksen fortalte at han var i kontakt med kirkeverge Per Øyvind Eriksen før ferien der de drøftet saken.
– Vi ble enige om å ta et møte etter ferien der vi gikk gjennom faktagrunnlaget i saken. Jeg oppfattet at «ferie» her innbefattet rådmannens ferie, jeg er derfor litt forbauset over at diskusjonen startet på nytt under ferien, sa rådmannen.
Rådmann Eriksen poengterte at det er mange sterke følelser rundt et gravsted, og at dette tas hensyn til i det videre arbeidet med prosjektet.
– Jeg har oppfordret våre ansatte til å bidra mest mulig til å få gjennomført prosjektet, så får vi heller ta diskusjonene i ettertid.
Høye timepriser
Konstituert teknisk sjef, Karl Johan Lenningsvik, gikk deretter gjennom detaljene sett fra kommunens ståsted. Han viste til en tjenesteytelsesavtale mellom fellesrådet og kommunen, en avtale som ifølge han fastslår at salg av tjenester mellom partene skal foregå til selvkost.
– I et refusjonskrav har det blitt benyttet en timepris på kr 1.200 for arbeid utført av kirkevergen, til sammenligning ble samme type jobb fakturert med kr 495,50 pr time i 2018. Minigraver med mann er priset til 800, når kommunen ble leid inn av fellesrådet i fjor med stor graver fakturerte vi kr 600, og lokale entreprenører priser tjenesten til 680 kroner, fortalte Lenningsvik.
Kirkeverge Per Øyvind Eriksen har gjennom flere eposter som er gjengitt i rådmannens notat skrevet at fellesrådet trekker sine medarbeidere ut av prosjektet, og skriver at det som ikke blir betalt vil bli sendt til inkasso. Han skriver også at bistand med å sette tilbake gravminner på kirkegården ikke kan påregnes.
Anstrengt økonomi
I et notat fra kirkevergen beskrives en vanskelig situasjon etter at forventede inntekter fra prosjektet ikke har kommet.
– Vi har et inntektstap på ca. kr 600.000, og dermed måtte fellesrådet foreta en budsjettregulering i første kvartal. Fellesrådet besluttet å redusere med 12,5 prosent av stillingene, skriver kirkevergen.
Han oppgir senere at dette utgjør ca. 0,8 årsverk, og beskriver en endret hverdag i framtiden med en eldrebølge som krever større innsats i forbindelse med gravferder, og at denne reduksjonen derfor må sees som midlertidig.
Under diskusjonen i formannskapet tok flere til ordet for at summen det var strid om, ca. kr 86.000, var så lav at det her burde finnes en praktisk løsning. Både ordfører og rådmann var opptatt av hvilke konsekvenser en utsettelse i prosjektet ville medføre om gravferder ikke kunne gjennomføres.
Kirkeverge Per Øyvind Eriksen var tilstede under møtet og kunne avklare en del rundt hva som er forsinket.
Klar for gravferder
– Kirkegården er allerede operativ for nye gravferder selv om ikke alt er på plass. Vi kunne foretatt gravferder tidligere også, men mente det ville være uverdig med en gravferd med gravemaskiner i arbeid rundt. Det som er forsinket, er utsetting av gravminner og andre ting som kommunen selv skal gjøre.
Han beskrev viktigheten av nøyaktighet, og at han selv må være tilstede når gravminner skal plasseres ut, men at han ikke har tid før etter kirkevalget.
– Vi skulle leie inn vikar som kan ta mot forhåndsstemmer ved kirkevalget, det var dette disse pengene skulle gå til og dermed må jeg sitte på kontoret hver dag, sa kirkeverge Eriksen.
På spørsmål om åpningstider for forhåndsstemming var utvidet i forhold til ordinær åpningstid, og faktisk ut over åpningstiden for forhåndsstemmer ved kommunevalget bekreftet kirkevergen dette.
Rådmann Eriksen poengterte at det viktigste i saken var at det ble mulig å gjennomføre verdige begravelser, og at han følte seg beroliget etter å ha fått disse opplysningene.
Dette var en ren orienteringssak i formannskapet, og dermed ble det ikke fattet noen vedtak. Det ble anmodet om snarlig møte mellom partene for å avklare forholdene.