Avisa Hemnes
3 minutter lesetid

Hvorfor reparere noe som ikke er ødelagt?

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Mange har synspunkter og meninger om strukturer i Hemnes kommune, spesielt på vår desentraliserte skolestruktur med skole på hvert tettsted. Har vi for mange skoler? Bruker vi for mye penger på skolen? Bruker vi nok penger på skolen?

For mange av oss er det viktig at skolene er nær for de det gjelder; for barna, for foreldrene og for lokalsamfunnene. I Hemnes har tidligere politikerne sett verdien av dette og valgt å satse på en desentralisert skole, og som politiker i dag har jeg respekt og forståelse for de bevisste valg som er gjort tidligere.

Det er dyrt å drive skole, enten den er sentralisert eller desentralisert. I Hemnes bruker vi nå 18% av våre inntekter på å drifte skole. Det er ingen funn i ungdata-undersøkelse som viser at strukturen er et hovedproblem. Det er vanskelig å måle kvalitet; nasjonale prøver gir én indikator, ungdata undersøkelser gir én annen. Vil det gi bedre kvalitet om vi samler flere elever på færre enheter? Det er undersøkelser som støtter dette, men også undersøkelser som avkrefter dette.

Våre to største skoler har hatt reduksjon i antall elever over tid, er løsningen å svelge de små for å bli større igjen? Får vi mer kvalitet ut av det? Blir det billigere å drifte? Får vi bedre score på nasjonale prøver? Får vi bedre ungdata-resultater?

Skole har siden 2012 hatt en reduksjon i elevtall og bevilgning. En enkel analyse viser at bevilgningene til skole er redusert med 10% mer enn nedgangen i elevtall skulle tilsi. Skole har enkelt forklart hatt en effektivisering på 10% på seks år! Har effektiviseringen hatt noe å si på ungdata-resultatene eller for resultatene på de nasjonale prøvene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med reduserte bevilgninger til skolen og færre ansatte kunne man kanskje ha forventet høyere sykefravær blant de ansatte og dårligere resultater på de nasjonale prøvene. Det er derfor svært gledelig å se at skolene har det laveste sykefraværet i kommunen og at resultatet fra nasjonale prøver viser at skolene i Hemnes svarer like godt om, ikke bedre enn resten av fylket både i engelsk, norsk og matematikk.

Slik debatten om skolestrukturen har foregått på sosiale media og delvis som følge av utspill fra enkelte politikere, har debatten i seg selv vært ødeleggende for skolen, for Hemnes kommune og for de politiske prosessene som skal gjennomføres. Bygd settes opp mot bygd, delvis drevet fram av kommunen selv gjennom administrative forslag, ikke minst har sittende ordførers utspill i media etter flertallsvedtak i kommunestyret om opprettholdelse av skolestrukturen har også bidratt til uro og usikkerhet rundt skolestrukturen.

Hvorfor reparere noe som ikke er ødelagt? Sosialdemokratene i Hemnes går derfor til valg på at vi i neste fireårsperiode skal arbeide for effektiv og god drift av skolen, og legge til rette for utvikling av skolen dagens skolestruktur.

Per Øyvind Eriksen

Sosialdemokratene i Hemnes