Samtidig som veistandarden på E6 er i ferd med å ta seg kraftig opp ser enkelte «bygdeveier» ut til å bli brakt tilbake til naturen. Nå blir det kanskje, men bare kanskje – en bedring.
Vi treffer baklandsiværingen Sten-Oddvar Solhaug på en veiskulder ved Vekthaugen langs Baklandsveien i Korgen. Tilstanden minner sterkt om brudd på kragebeinet, veiskulderen er mer eller mindre i grøfta, i den grad veien faktisk har grøft. Bak dette skimter vi et autovern som nærmest tar psykadeliske steg – i alle mulige og umulige retninger.
–Nå har veien lagt seg igjen, det var svært mye verre på våren med telehivene. Allikevel blir humpene bare høyere og høyere. Her har veien seget ut plutselig, det er stor høydeforskjell, sier Solhaug, og peker på motsatt side som ligger en liten halv høydemeter høyere opp i fjellet.
Han mener det er Storbekken som passerer veien like ved som vasker ut og skaper endringer.
Kvikkleire
– Det er noe som rører på seg, det blir hull i veien rett som det er.
Området langs Baklandet er klassifisert som kvikkleireområde. NVE har flere målepunkter for å registrere bevegelser, og i fjor ble det bygd en forbygging langs Røssåga litt lenger nord langs veien.
– Vi ser andre steder, slik som i Nordfallet, der ble det foretatt masseutskiftinger for å forhindre utgliding. Her på Baklandet har det bare vært nødløsninger, sier han oppgitt.
Baklandsveien fikk fast dekke først rundt årtusenskiftet, men det ble ikke gjort stort annet enn å legge asfalt på eksisterende grusvei.
– Vi er vant med dårlig vei, jeg er mest bekymret for skolebussen. Den har med alle ungene fra Bjerka i tillegg til de som bor på Baklandet, en full skolebuss på denne veien. Jeg synes NVE har fulgt godt opp med sine tiltak, det har derimot ikke fylket som veieier gjort, mener Solhaug, og hevder dette må være en av de aller dårligste veiene fylket eier.
Bussjåfør Bjørn Einar Valla bekrefter at det er slitsomt og utfordrende med den lave veistandarden.
– Veien er så dårlig at det ikke skulle vært lov. Jeg kjører daglig 30-40 skolebarn, de blir jo etter hvert vant til at det humper og rister, men det er vel ikke akkurat slik vi rekrutterer folk til å benytte kollektiv transport, sier Valla.
Han forteller at bussen enkelte steder kan ta nedi veien fordi deler av veien har seget ned.
Ikke tilfreds
Fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp), var tirsdagskvelden på en kjapp inspeksjonstur på både Baklandsveien, Leirskarveien og Bleikvassliveien. FV806 til Bleikvasslia har vært en kampsak gjennom lang tid. De siste to årene har veien blitt betydelig rustet opp, men fortsatt gjenstår strekninger.
– Jeg var svært fornøyd med å se hvordan FV806 har blitt, det er slik vi ønsker å gjøre det i framtiden, sier han, og sikter til skikkelig grøfting og masseutskiftinger slik at det ikke bare blir kortsiktig kosmetikk.
Han var ikke like stolt over de to andre veiene ha fikk se nærmere på med kjentmann og lokalpolitiker Rune Trettbakk (Sp) som guide.
– Det er samme problemet med begge veiene, de er veldig humpete, her må det tas opp og foretas masseutskifting, forklarer Eggesvik.
Selv om han ser behovet for en opprustning, kan han ikke love når det blir penger til prosjektene.
– Vi har et etterslep på veivedlikehold på fylkesveiene i Nordland på 9 milliarder. Tidligere har Statens Vegvesen jobbet både for staten og fylkene med vedlikehold og planlegging. Nå skilles dette ut, vi skal ha 127 ansatte i administrasjonen som skal ta seg av fylkesveiene, forklarer Eggesvik.
Han mener denne endringen er bra for veinettet.
– Vi har størst nærhet, og det blir mindre byråkratisk å nå fram. Staten har gjort en god jobb med hovedveinettet med opprusting av blant annet E6. Vi er opptatt av å legge til rette for næringslivet slik at råvarer kan bringes inn til hovedveiene. Vi ønsker derfor å beholde de veiene vi har, vi er best til å forvalte disse bare vi får midler til å gjøre jobben, sier han.
Han forteller at fylket har samme filosofi som staten rundt veibygging, der endrede metoder og løsninger kan gi mer vei for pengene i framtiden.
Ettersom det er to år igjen før regional transportplan skal rulleres er eneste mulighet ordinære vedlikeholdsmidler. Han forklarer at mesteparten her går til vintervedlikehold, og opprustingen av FV806 skjedde etter en faglig vurdering.
Prioriterer Leirskarveien
– Ettersom det er tøffere med trafikk langs Leirskarveien vil nok denne bli tatt først, sier fylkesråden, selv om han er klar over at Baklandsveien er reserveløsning når E6 blir stengt mellom Korgen og Valla.
En rekke tiltak har blitt gjennomført etter at lokalbefolkningen i Leirskardalen samlet seg bak et opprop. Den økte trafikken skyldes i stor grad Rabothytta, og skilting og fartsgrenser har blitt endret som en følge av dette. Selve veien har det derimot ikke blitt gjort noe med.
– Når vi gjør noe med veier nå så gjør vi det skikkelig, slik som på Bleikvassliveien. Det er bedre å ta 5 kilometer skikkelig enn å asfaltere 10 kilometer og så er det likedan etter første teleløsning. En skikkelig vei kan holde i 50 år. Dette er det ikke noe politisk uenighet om, dette ønsker vi alle, sier han og forteller om viktigheten med grøfter og stikkrenner for å få unna vannet.
Nordland fylkeskommune møter utfordringer ettersom inntektene fra staten blir lavere. Eggesvik forklarer at de mister 260 millioner på grunn av færre innbyggere, og ytterligere millioner forsvinner fordi elevtallet i videregående skoler er redusert.
– Vi mister 459 millioner, det betyr at vi må ta ned driften i fylkeskommunen, men det skal vi få til, lover fylkesråden.
Det ser dermed ikke ut til at det er noen umiddelbar løsning på veiproblemene verken i Leirskardalen eller Baklandet. Problemene er derimot registrert, kanskje noen brått finner noen midler til en oppstart på en ny veialder også her.