Korgfjellet har tidligere lokket sykkeleliten til topps i full fart, nå er det rallyførernes tur til å teste fjellet. Det blir bakkeløp, likegodt Norges lengste. Vi har «testkjørt» – se video i saken.
Det er NMK Rana som står som arrangør, og ettersom det er den svingete traseen på sørsiden som skal utfordres blir målgang noen meter før kommunegrensen, altså i Vefsn. Deretter triller bilene inn i Hemnes, ikke til asyl – men til depotstopp.
32 biler er så langt påmeldt i det som altså blir Norges lengste bakkeløp. Stig Hangås fra arrangørklubben forteller at de lo i forbundet da han tok kontakt og fortalte om at han ønsket å arrangere et bakkeløp på 5,7 km.
– Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de lo, sier han, og antyder at de muligens mente det var urealistisk.
– Jeg begynte å planlegge i mars, men det var først i juni at jeg begynte å ta tak i papirarbeidet. Jeg visste jo hva som måtte til, men det var et Norge i feriemodus, og mange tillatelser og mange som måtte si ja før dette ble mulig. Jeg er så utrolig imponert over all velvilje jeg har møtt, uansett hvor og hvem jeg har kontaktet. Da er det morsomt å jobbe, hevder han med et bredt smil.
Møtt med «ja»
Han forteller villig om «ja-kommuner», entusiastiske frivillige og entreprenører som stiller opp uten betaling.
Vi befinner oss på Korgfjellet Fjellstue, foruten Hangås er veiansvarlige Christer Amundsen fra Vefsn kommune og Magne Linvik fra Hemnes kommune samt Jan Handeland fra Statens Vegvesen. Veien over fjellet ble omklassifisert til kommunal vei da Korgfjelltunnelen ble åpnet. Dermed er det Vefsn og Hemnes kommune som disponerer veien.
De tre veimennene diskuterer hvordan dette bør organiseres, skilt må opp og veien må sperres.
(Artikkelen fortsetter under kartet)
Bakkeløpet starter på sørsiden, eller kanskje mer korrekt, på vestsiden av Korgfjellet med målgang rett før toppen.
På nordsiden blir veien stengt ved den store parkeringsplassen ved Sørhågen, halvveis oppe i fjellet. På sørsiden stenges like ved E6, men slik at de som skal inn på Knutliveien kan benytte sin avkjørsel.
Ingen protester
De veiansvarlige forteller at tillatelsen til å benytte veien til hastighetsløp er tatt administrativt.
– Det har ikke vært noen som har ytret noe negativt, heller tvert imot, forteller de.
Det er et stort apparat som skal i sving.
– Vi kommer til å ha 50-60 personer langs veien som vakter, det aller viktigste er sikkerheten. Bilene er ikke laget for stor hastighet, de stopper gjerne på 140 og det når de kjapt, forteller Hangås.
– For at de ikke skal ødelegge motorene må vi sette opp sjikaner som gjør at farten går ned, dette gjør vi også for sikkerheten. Vi skal sette ut høyballer på utsatte steder, og i Svalvatnet skal vi ha dykkere klare om noen skulle kjøre ut. Her overlates ingenting til tilfeldighetene, hevder han bestemt.
Veien kommer til å være stengt fra klokken 8 lørdag morgen, og blir trolig ikke åpnet før etter klokken 18.
– Vi åpner så snart siste bil er i mål, men vi vet ikke sikkert når dette blir. Planen er at alle skal få kjøre tre runder, en treningsrunde og to ordinære. Om det blir behov for berging vil det gå tid, vi har beregnet fire minutter som gjennomsnittlig heattid men det kan altså bli avvik. Vi må vurdere underveis, om det har gått for lang tid må vi kutte siste runde.
– Vi har en plan om at det skal kjøre tre biler i løypa samtidig, vi venter altså ikke til en bil er i mål før neste starter.
Dermed blir det mer publikumsvennlig, men det kan altså dra godt ut i tid, med start allerede klokken 10 for treningsrunden.
Service for hytteeierne
Han forteller at de har tatt kontakt med hytteeiere, og at de har en plan for både disse og andre som har planer om å benytte Korgfjellet.
– Om det er hytteiere eller andre som planlegger å dra opp på lørdag så tilbyr vi dem å kjøre opp bilen med utstyr på fredag. Da skal vi sørge for transport opp fjellet på lørdag, så har de bil og utstyr klart til de skal hjem.
Det vil bli lagt til rette for publikum, både for transport, parkering og publikumsområde.
– Vi har fått disponere området rundt hytta til Viggo Hoff (der gamle Utsikten Kafé var. Journ.anm.). Veien er stengt ved Sørhågen der det blir salg av billetter, deretter kan folk kjøre opp og snu bilen og parkere langs veien på nordsiden.
Det blir flere klasser, rallycrossbilene skal starte nesten helt nede ved E6, mens bilcrossbilene skal starte litt lenger opp i fjellet.
Strenge regler
Hangås forteller at de kommer til å være tøffe med reglene. De skal sette ned stikker som førerne må holde seg innenfor, årsaken er både sikkerhet og at veien ikke skal bli skadet når det kuttes svinger.
– De som kommer utenfor ei stikke blir disket. Dette er regler de er vant med, jeg tror ikke det skal by på problemer.
En titt på startlisten viser at det er mange kjente navn, og enkelte av dem er langt fra ferske i motorsporten.
– Det er førere som la opp for mange år siden, men som nå børster støvet av bilen. Dette har skapt en helt ny giv i miljøet. Det er så mange som har sagt de skal komme, men kommer det hundre tilskuere så er nå jeg strålende fornøyd.
I sosiale medier har 3-400 klikket på at de skal, og legger man til de som hevder de vurderer å dra vil det bli folksomt på fjellet. Arctic Race hadde målgang på Korgfjellet i 2016, men fra motsatt side. Etappen ble da døpt for Kongeetappen, kanskje bør man finne et passende navn til Norges lengste bakkeløp?
Det finnes noen håndfulle bakkeløp i Norge. I Målselv har de arrangert det de noe storkjeftet kaller Norges råeste bakkeløp. Det er knapt fire kilometer, og har færre høydemeter å forsere. Så langt har ikke bakkeløpet fått et passende navn. Kanskje noen innspill kan komme før markedsføringen av neste års løp starter, for det blir løp også neste år?
– Neste år håper vi å kjøre dette over to dager. Da kan vi legge til rette for næringslivet slik at de kan presentere seg, kanskje med andre arrangement dagene før, sier Hangås, og får umiddelbart respons.
Det snakkes heftig om samarbeid på Helgeland, kanskje dette løpet kan være en del av andre ting, arrangement som en turné på fredelige Helgeland?