Noen kaller det gulv eller dørk. Andre kaller det ballast. Men betong er det helt sikkert.
Et noe uvanlig syn dukket opp på Industrikaia på Hemnesberget på tirsdag. En av Reinfjell sine betongbiler tok oppstilling og startet med å fylle Remi Ketil med betong.Var dette sabotasje eller ren og skjær terror?
Nærmere undersøkelser kunne imidlertid avkrefte dette. Mannskapet var på plass, og med lasteromsluken på vidt gap tok de imot betongen som ble ført ned i rommet.
Det viste seg at under arbeidet med å gjøre om lasterommet til andre formål enn fisk, var nødvendig å fjerne en del av den gamle betongen. Kjølboltene måtte sjekkes. Dugnadsgjengen har gjennom hele våren og sommeren jobbet ombord i båten for å gjøre den klar for kyststevnet som snart starter i Trondheim.
– Vi har nå gjort ferdig avrettingen, så nå er det bare at de 4,5 tonnene med betong får herde ferdig, sier en glad men sliten Børge Gullesen på vei heim etter en lang dag til sjøs.
– Vi tenker at vi må bruke litt avrettingsmasse før vi legger belegg, klikk eller noe annet oppå. Men akkurat nå er rommet klart slik at vi kan reise til Trondheim på mandag, sier Børge.
Andre nyheter
– Ja nå får vi overta «Essotanken» på kaiet. Bare noe små formaliteter må ordnes, men det er nok ferdig denne uken, forteller Stein Dahlberg.
– Vi har vært i dialog med Minol AS i Sandnessjøen om dette ei stund, og fikk til slutt tilslaget på å overta den for kr. 1,0 .Og så får vi kr. 25.000,- for å rense den, og ta vekk rør og kraner mm. Den blir dermed en av Hemnes Båtbyggerhistoriske eiendeler.
– Planene så langt er å kunne benytte den til lager for bla. utstyr som vi bruker i Remi Ketil. Vi må jo åpne tanken og sette inn dør. Har snakket om at vi kan ha tre etasjer inne i tanken, og øverst blir det nok vinduer, forteller Stein.
– Men det er et stykke frem før vi får gjort noe med tanken. Planene kan fort endres, men den tilhører nå HBBF